|
Sv: Kronisk fiskehater ...
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Kan du være så snill å forklare meg hvordan du har kommet på den tanken? Altså, ikke meningen å være ekkel eller noe, men for meg som rett og slett elsker alle typer sjømat, høres det helt snodig ut! Mentalt allergisk?
Forklaring, please!
Jeg vet faktisk ikke helt selv hvordan den har kommet der, den har vært der siden jeg var åtte år. Jeg har ikke frivillig spist fisk siden jeg var åtte år altså. Min teori er at det var ett opprør eller rop om oppmerksomhet da dette skjedde på tre dager: - Vi flyttet
- Begynte på ny skole
- Jeg gikk fra å være minst til å få en lillesøster
- Lillesøster hadde hull på hjertet og ble født med øsofagusatresi (spiserøret var delt i to) og ble sendt til Rikshospitalet (der hun var i ca en måned) i hui og hast
- Faren min reiste selvfølgelig bekymret etter til Oslo, og lot meg og mine to eldre brødre bo hos Farmor
- Faren min reiste så fort at han glemte å pakke klær og sånt til oss, og tror du ikke han tok med seg nøklene til Oslo også... Og han var i Oslo i en uke. Kjempegøy å begynne på ny skole med kun det man står og går i...
Litt mye for en åtteåring...
Mentalt allergisk som at jeg har en mental sperre når det gjelder sjømat. Den mentale sperren er så sterk at jeg brekker meg av fiskelukt og fiskesmak. Og jeg sliter veldig med å spise mat når jeg vet det er fisk i nærheten. Uansett om jeg lukter det eller ikke.
Jeg vet det høres barnslig ut når jeg ikke har en god grunn til å spise fisk, men jeg synes ikke det er noe å forsake. Klarer meg da lett uten fisk. Det er bare litt plagsomt og litt flaut når andre spiser fisk...
Og jeg har ett lite problem hvis jeg en gang får barn, fordi jeg kommer ikke til å servere fisk eller å spise fisk for at de skal se at det er OK. Da får de ha fisk noen ganger jeg er borte. Rett og slett.
Opprinnelig lagt inn av Debz, her.
Ta 2 omega 3 tablettene hver morgen som jeg gjøre...
Gjerne også tangkapsler (Kelp) for jod. Da jeg begynte på lavkarbo, så forsvant min jod-kilde - melk. 1 liter melk dekker dagsbehovet, og jeg drakk som regel det. Så jeg fikk plutselig ikke i meg jod og sluttet å svette under armene. Utrolig praktisk, men ikke bra... Til og med etter en hard treningsøkt var jeg knusktørr i armhulene, men det rant andre steder da. Nevnte til og med dette for legen min, men hun sa at det hørtes egentlig bare positivt ut, så hun ville ikke tenke så mye på det.
Så litt senere ble jeg tipset om tangkapsler her på forumet, kjøpte en boks og litt etter var jeg en svettegris igjen. Sukk, hersens svetteflekker under armene! Mangel på jod ga meg rett og slett lavt stoffskifte. Nå er det tilbake til normalt.