Vis enkelt innlegg
Gammel 05-08-10, 15:41   #4
mallilen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
mallilen er ny på veien

Sv: marinade kyllingvinger

Jeg pleier å bruke olje som væske til marinaden. Finner sånn ca passe mengde i fht kjøttet jeg skal marinere, og dæsjer oppi litt til..

Deretter bokstavelig talt pøser jeg på med krydder, og det blir veldig på øyemål...

Pommes Frites Krydder (santa maria). Dette er det beste blandingskrydderet jeg vet om, og det passer til absolutt alt, unntatt kanskje grøt
Paprika
Spisskum
litt sort pepper
en dæsj cayennepepper
hvitløkspulver (som er et must i min verden)
evt løkpulver, dersom noen spisere er totalt antihvitløk
og piri-piri (sterk chili, som ikke gjør noen annen smak enn å gi hete!)
En liten dæsj karri gjør seg også gjerne. Blandes i hop og tømmes/pensles over.

Jeg har aldri tid til å stå der med målinger og styr, så det blir veldig på øyemål hele veien.
Det blir da også forskjellig fra gang til gang, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt at resultatet er blitt mislykket. Bortsett fra èn gang, da noen forståsegpåere blandet seg inn og forlangte honning oppi guffa - hvilket førte til svart skinn på alt.

Den svenske standardmarinaden får man forresten ofte kjøpt "løst" i butikken der man handler. Helt OK, men jeg synes det blir litt for lik smak på det man skal spise om man kjøper forskjellig kjøtt med samme marinade.

Det finnes også noen helt fantastiske grilloljer/marinader å få kjøpt på flaske i sverige. Usikker p åkbh innhold i disse, men det er vel helst ikke så mye...

mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat