|
Sv: Saksøke "senter for sykelig overvekt"
Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.
Men det er vel en av årsakene, er det ikke? Et mer stillesittende liv, samt kostholdet? Jeg kan egentlig ikke helt skjønne de sterke reaksjonene på denne artikkelen som prøver å få fokus på at aktivitet og lek er viktig? Selvfølgelig bør man jo også ha et fokus på kostholdet, og jeg skjønner veldig godt poenget ditt at barns fedme i stor grad kommer av et kostholdt basert på karbohydrater.
I vårt samfunn i dag er det skremmende å se hvordan enkelte barn passivt leker med pc, tv-spill etc. I timesvis. Dette går utover helse, både fedme, motorikk og annet. Om man gjennom ulike prosjekt kan få til samlinger, leir etc hvor man leker og gir barna mulighet til å lære hvordan man kan leke fysisk er vel det bra?
:enig:
Synes du utrrykker deg bra her!
Er selv ny på forumet, men er ganske forfjamset over den arrogante holdningen flere her inne ser ut til å ha. Som at de som ikke ser på lavkarbo som løsningen på fedmeepidemien ikke har peiling. Flere sarkastiske kommentarer som hentyder til en felles oppfatning om at "helsevesenet ikke har peiling, men det har vi"... Støtter Cron i at ydmykhet hadde vært på sin plass, også for dem som mener lavkarbo er Sannheten. Det er fremdeles slik at forskningen ikke VET alt, og at derfor ikke finnes EN sannhet.
Senter for sykelig overvekt har faktisk hjulpet ganske mange også. Og ettersom flere studier viser tilnærmet lik vektnedgang mellom lowfat- og lowcarbdietter etter et år, synes jeg man skal være ydmyke i forhold til at andre kan velge andre løsninger enn lavkarbo. De er ikke nødvendigvis feilopplyste eller "dumme" av den grunn. Og hvordan vet dere at denne fete ungdommen har insulinresistens? Det finnes da flere årsaker til sykelig overvekt, vel?
Og ja, jeg støtter Cron i observasjonen om at det kan se ut til at lavkarbodietten blir en slags unnskyldning for NOEN i at trening ikke er nødvendig. Ikke alle KAN trene. Men de aller fleste kan dette, noen med mer tilrettelegging enn andre. Og da bør de gjøre det! Det er, i motsetning til debatten lowcarb-lowfat, svært lite motstridende resultater i forskningen om effekter av trening. En bør med andre ord være mye nærmere en konklusjon om at trening er viktig for en overordnet god helse, enn at lavkarbo er det...
Mosjonering er bedre enn ingenting. Men i de fleste forskningsrapportene er faktisk TRENING det som trekkes frem. (Og da aller helst høyintensiv intervalltrening) (Flere gode artikler å finne her)
Reagerer også på utsagnet om at insulin er det eneste hormonet som kan lagre fett. Synes dette er en grov forenkling av endokrinologien. Det er langt flere hormoner involvert enn insulin, men det blir en annen debatt som jeg ikke skal "kuppe" tråden med her. Poenget er vel at en bør være forsiktig med å være såpass arrogant i slike debatter.