Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-10, 23:40   #8
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: legetime på torsdag

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

Jeg har dia2. jeg trodde det bare var dia 1 og 2 jeg... jeg fikk diagnosen for ca 4 år siden tror jeg. har planer om en kontrolltime i september engang, siden jeg ikke har levd helt lavkarbo i ferien må jeg gi kroppen litt mer tid, spesielt med hensyn til langtidssukkeret

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Det må du utdype nærmere Kitt.

Altså, det finnes flere typer dia2 alt etter som hvorfor akkurat DU fikk sykdommen!
Arv er en faktor, autoimmunitet en annen, overvekt en tredje etc.
Har man fått dia2 fordi man har for lite insulin i forhold til størrelsen på kroppen, eller danner man lite insulin, eller virker insulinet dårlig eller er man insulinresistent? Noe går over i hverandre, da!

Diabetes Lada er en form for type 1 diabetes, men blir ofte diagnosert som type 2, fordi sykdomsforløpet går mye mer gradvis enn ved "vanlig" type 1. LADA står for Latent Autoimmune Diabetes in Adults.

Behandling og fremtidsutsikter avhenger til en viss grad av hva slags type dia man har. Jeg har fått vite at siden jeg fikk diagnosen som 37 åring, er sjansen for at jeg har en arvelig variant, ganske stor. Jada, jeg er stor, men myyyye større mennesker enn meg lever til de blir gamle før de får en sånn diagnose!

Diabetesen har oppført seg helt fint, den, inntil jeg sluttet å røyke og 12 kg ekstra kom ramlende ned! Da hadde jeg plutselig alt for lite insulin og blodsukkeret nådde nye høyder selv i ketose(over 16 og sånt). Var hos min nye lege første gang i går, og hun ville finne ut hva slags dia jeg egentlig har! Kjekt å vite!
Begynte på Amaryl i dag, spent på hvordan det virker!