|
Sv: Helt ny og veldig forvirret
Opprinnelig lagt inn av SiljeMa, her.
Tusen takk for svar.
Jeg mener jeg leste at Ketolyse egner seg best for folk som vil mye ned i vekt (15 +), så derfor er det vel egentlig bedre for meg å prøve noe sånn som atkins eller liknende. Ønsket vektnedgang er i overkant av 3 kilo, og ønsker å stabelisere vekta mi mer. Det svinger opp og ned hele tiden. Dette gjør at jeg stort sett alltid blir demotivert og lei meg.
men som jeg sa føler jeg at det som skal erstatte brød er det vanskeligste. Noen fler som har noe tips og komme med? 
Har også lest dette med at lavkarbo er for de med mye å gå ned, men må si det bare er tøv! For det første er lavkarbo sunt, for det andre har jeg selv gått ned fra ca. 92,5-93kg til ~78 på et par måneder, og ligger på en fettprosent som gjør at et par mageruter såvidt synes. Ok, så jeg har tatt av 15kg men falt nok i utgangspunktet ikke inn under kategorien det er snakk om når Dr. Andersen sier "15+".
Derimot er det nok sant at lavkarbo er vektregulerende, så jo nærmere man kommer normalvekt, jo mer må man trene (og kanskje følge litt med på matinntak). Som så mange ganger før anbefaler jeg styrketrening/intervalltrening da dette både øker den passive forbrenningen, forebygger nakke- og ryggproblemer og spenningshodepine, hjelper psykisk (endorfiner og dopamin, wohoo! ) og generelt gjør livet lettere.
Beste tipset for å erstatte brød.. Ikke gjør det. Du skal legge om livsstilen, ikke finne en midlertidig erstatning for dine gamle uvaner. Blir du demotivert og lei deg av så lite som 3kg så trenger du nok en alvorsprat med deg selv, for så lite vekt er stort sett ikke synlig og kan lett komme på og forsvinne på et par dager (i form av vannvekt). Alikevel vil jeg selvsagt anbefale lavkarbo for helsefordelene og matgleden, så får du heller kjøre knebøy og markløft for å bli kvitt de 3 små kiloene og stramme opp (som mer eller mindre alle så gjerne vil).
Lykke til!
|