Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-10, 22:25   #77
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

[quote=Biggie Small;909793]

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Nå er jeg ikke helt med, jeg startet denne tråden akkurat for å diskutere om mange nok kunne være interessert i å eie en aksje i et slikt selskap. Pr. definisjon blir jo da ikke selskapet "mitt" lenger, men "vårt". Dette kalles på engelsk for "Crowdsourcing" og er blitt ganske populært i sine forskjellige former. Bla. finnes det et engelsk fotballag som er kjøpt og eid av "fansen", som gir de innflytelse i avgjørelser (spillekjøp etc.) og plass på styremøter m.m. En annen variant er jo feks. COOP som er "litt" eid av alle som har COOP kortet sitt.

En mer normal fordeling vil i dette tilfellet kunne være 51% til hovedstifter, og 49% til de andre som vil være med på stiftingen.

Sålangt jeg skjønner Lovdata er det ingen begrensing på antall stiftere i et aksjeselskap: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...70613-044.html

Mvh
BiggieS

Det er bare en stifter... Men stifteren kan være så mangt. Det kan være en enkeltperson eller en organisasjon. Er det en organisasjon må det fremlegges et organisasjonsnummer. en enkeltperson må fremlegge personnummer. Så, enkelt sagt, da må du først danne en stiftelse!

Sitat:

§ 2-3. Minstekrav til stiftelsesdokumentet ellers (1) Stiftelsesdokumentet skal dessuten angi:
1.stifternes navn eller foretaksnavn, adresse og fødselsnummer eller organisasjonsnummer; 2.antallet aksjer som skal tegnes av hver av stifterne; 3.det beløpet som skal betales for hver aksje (aksjeinnskudd); 4.tidspunktet for oppgjør av aksjeinnskudd, jf § 2-11; 5.hvem som skal være medlemmer av selskapets styre, og hvem som skal være selskapets revisor.