Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-10, 22:10   #76
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

[quote=nonta;909637]

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hei Kanutten.

Tanken er å få med et lag med entusiamse og breddekompetanse til å bli "fan" av firmaet, ikke nødvendigvis fulllfinansiere det, men "eie litt og heie litt" kan man si Det er fritt om man bare vil være passiv aksjeeier eller mer aktivt med.

Et AS er i utgangspunktet 100.000 for oppstart. 250kr fra 700 personer er 175.000 kroner så det er ikke umulig hvis man trengte det, men som sagt man starter ikke dette uten å ha en basis og finansiell sunnhet.

....eller uten egen kapital, da blir det jo enkeltmannsforetak, ikke sant? For du hadde vel ikke tenkt til at vi på lav- karbo skulle stå for egenkapitalen din vel....??Det hadde jo vært passe useriøst...

Nå er jeg ikke helt med, jeg startet denne tråden akkurat for å diskutere om mange nok kunne være interessert i å eie en aksje i et slikt selskap. Pr. definisjon blir jo da ikke selskapet "mitt" lenger, men "vårt". Dette kalles på engelsk for "Crowdsourcing" og er blitt ganske populært i sine forskjellige former. Bla. finnes det et engelsk fotballag som er kjøpt og eid av "fansen", som gir de innflytelse i avgjørelser (spillekjøp etc.) og plass på styremøter m.m. En annen variant er jo feks. COOP som er "litt" eid av alle som har COOP kortet sitt.

En mer normal fordeling vil i dette tilfellet kunne være 51% til hovedstifter, og 49% til de andre som vil være med på stiftingen.

Sålangt jeg skjønner Lovdata er det ingen begrensing på antall stiftere i et aksjeselskap: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...70613-044.html

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat