Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-10, 21:07   #85
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Venter bare på at grillskivene skal koste 29 kroner på rema, men må vel vente til etter sesongen for det

Syns 69 kroner for en pose er litt imeste laget, så det lar jeg være. Gleder meg også til ribbene kommer

Skal vi se, normale basisvarer
- 1 pakke fløte varer rundt halvannen uke. 18 kroner
- 1 boks rømme. Kastes pga dårlig dato, ca halvfull. 20 kroner
- Kinakål, 1 stk til29 kroner. Ja, faktisk littdyrt. Kaster halvparten etter den ser dårlig ut.
- Tomater 30 kr kg. Litt dyrt
- Agurk 20 kroner for 1.
- Paprika, aner ikke prisen, går ikke så mye av det.
- Frosne bær, helst bringebær eller skogsbærblanding. 23 kroner. Varer i 2-3 uker.
- FERSKE bringebær (ok luksus da) i 125 gramspakker til 20 kroner. Varer ca 1 time etter butikkrunden.
- Blomkål - 25 kroner hodet fersk. Sinnsvakt dyrt etter størrelsen på hodene, har sluttet å kjøpe det.
Brokkoli - 28 kroner buketten. Har også sluttet å kjøpe det.
- FROSSEN blomkål og brokkoliblanding, 750 gram. 20 kroner. Varer i rundt 1,5 uke.
- Blomkålgrateng 750 gram. 23 kroner. Varer i rundt 2-3 uker, eller ca 3 middager.
- Kjøttdeig. Coop sin på 400 gram. 24 kroner, evt. tilbud på disse,sånn 5 for 80 kr. 1 pakke= 2 måltider.
- Laks filet med skinn. Rema. 39 kroner. Holder i 4 middager.
- Torskefilet i blokk. 18 kroner. 2 middager
- Seifilet i blokk. 19 kroner. 2 middager
- Mandler. 250 gram 23 kroner.
- Økologiske egg (av prinsipp). 35 kroner for 6pakning. Holder lenge, spiser ikke så mye egg.
- Meierismør. 25 kroner. Kastes halvtom pga dårlig smak og lukt.
- Nakkekoteletter. Kjøpte nettopp 20 kg til 25 kroner kg hos delikatessen. Ellers har man alltid x-tra nakkekoteletter, som er mye billigere enn gilde sine, men kvaliteten er deretter.

Basisvarer før;
Melk. 12 kroner pakken. 1pr dag
Margarin. 25 kroner pakken, ca 1uke.
Brød. 27 kroner. Kastes halvspist pga muggel.
Brunost. 45 kroner. Varte ca til det vokste hår på den.
Ketchup. 30 kroner flaska.
Pølser grill, 39 kroner
Pølser middag, 59 kroner
Fiskegrateng, 33 kroner
Brus, 1,5 liter hver dag. 16 kroner
Godteri, snack etc, ca 70 kroner hver dag
Kjøttkaker, 59 kroner posen.
Fiskekaker, 39 kroner pakken, kastet halvspist pga dato
Grønnsaksblandinger, 11 kroner pr pose.
Poteter, 40 kroner pr sekk.
Pasta, 2 kroner på europris.
Hvetemel 4pk, 48kroner
Fastfoodmeny ca 2 ganger i uken, 200 kroner

Summasummarium så tror jeg kanskje at budsjettet er det samme, for nå er godteriet etc erstattet med mat fra delikatessen, samt at jeg kjøper mye salat fra salatdisken.

I tillegg så kommer altså
- Bind, tamponger etc. Grovt regna 200 kroner pr mensperiode.
- Dopapir. Maximeter. 21 kroner.
- Vaskepulver. 60 kroner.
- Oppvaskmaskinpulver. 40 kroner
(Og NEI, jeg bruker IKKE billigvariantene, ettersom det setter rester i maskin og oppvaskmaskin og man må betale 2000 kroner for rens av maskinen etter det)
- Hårsjampo, styling og sminke...den prisen snakker vi ikke om
- Intimvask. 35 kroner.
- Såpe.

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Spiser: 1)altfor lite, 2)altfor lite variert, 3)Det går mye i fisk, kjøtt og grønnsaker. Småspist som jeg er holder f.eks en halv kotelett, eller 1 laksefilet til ett måltid og holder meg mett lenge.

Den siste siteringa forteller at den første blir nok "overmodig".

Du handler for MYE og DA kan det bli dyrt! Jeg kan også drepe matbudsjettet på lavkarbo, eller uansett diett hvis jeg kaster halvparten av maten.. Tenk heller mer gjennom HVA du virkelig trenger, hva du liker og hvor mye du kommer til å spise av det istedet for å handle inn for mye!

Her i huset sparer vi penger ved at vi har gått over på lavkarbo fordi fett metter mer enn karbohydrater.. Jeg lager fet mat, og alle spiser seg gode og mette... MEN jeg ser jo at det går mindre råvarer med når maten tilberedes til en fetere rett.. Akkurat som at rømmegrøt metter fortere enn samme mengde risgrøt?? Eller en boks rømme kontra en boks yoghurt??

Det var en kokk som lærte meg at jeg alltid skulle lage en feeet forrett for da gikk det alltid mindre av hovedretten som skulle være mer eksklusiv med dyrere råvarer..