Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-10, 21:33   #44
Lisbeth
Seniormedlem

Lisbeth sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 58
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hei Lisbeth.

Jeg har ikke kokosmel, bare vanlig kokosmasse fra vanlig butikkhylle, så jeg prøvde uten.. Fant at du har helt rett ang. kokosmelet som suger væske. Jeg lagde en slik blanding:

140 gr. glutenmel
40 gr. sesamfrø kvernet
40 gr. kokosmasse kvernet
60 gr. mandelmel
25 gr. jyttemel grønn teff
+ 10 gr. glutenmel på bordet

Selv da ble deigen ikke seig nok, og bare såvidt tørr nok. Det er tydelig at mandelmel "løser" opp mye av glutenbindingene.

Jeg jukset tilogmed og dytta i en teskje rent sukker i gjærvæsken og brukte bare vanlig blå tørrgjær istedenfor søtbakstgjæren.

Fant også ut litt sent at jeg hadde alt for mye eggekrem..

Så alt i alt mye gris og lite kontroll på karbohydratene, nå håper jeg bare det blir noe å nipse på mens jeg tester igjen neste gang som du anbefalte, SMÅ mengder for å sjekke hva som passer..

Trening gjør mester

BiggieS

Jeg prøvde å bytte kokosmelet med finmalte mandler i dag, og sleit også med å få deigen tørr nok.. Etter å ha brukt 130 g finmalte mandler uten at deigen ble ordentlig tørr, slang jeg oppi 20 g kokosmel, det hjalp litt, men fremdeles var deigen litt klissete. Brukte plastfolie over deigen når jeg kjevla, og fikk da lagd kanelboller til slutt..
Ungene og sambo har stappa i seg, de synes ikke det smakte som kanelboller, men det smakte godt, ifølge dem

Hvis du har mye eggekrem igjen kan du jo lage disse: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33176

Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat