Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-10, 21:22   #43
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Så bra at du fikk det til Jeg skal prøve å lage lauper en dag, jeg også

Jeg brukte bare noen få dager (med flere forsøk daglig )..tok utgangspunkt i vanlig kringleoppskrift med hvetemel og en lavkarbo-bolleoppskrift jeg har laget tidligere

Håper den faller i smak

I dag skal jeg prøve med å bytte ut noe av kokosmelet med finmalte mandler, og lage kanelboller

Hei Lisbeth.

Jeg har ikke kokosmel, bare vanlig kokosmasse fra vanlig butikkhylle, så jeg prøvde uten.. Fant at du har helt rett ang. kokosmelet som suger væske. Jeg lagde en slik blanding:

140 gr. glutenmel
40 gr. sesamfrø kvernet
40 gr. kokosmasse kvernet
60 gr. mandelmel
25 gr. jyttemel grønn teff
+ 10 gr. glutenmel på bordet

Selv da ble deigen ikke seig nok, og bare såvidt tørr nok. Det er tydelig at mandelmel "løser" opp mye av glutenbindingene.

Jeg jukset tilogmed og dytta i en teskje rent sukker i gjærvæsken og brukte bare vanlig blå tørrgjær istedenfor søtbakstgjæren.

Fant også ut litt sent at jeg hadde alt for mye eggekrem..

Så alt i alt mye gris og lite kontroll på karbohydratene, nå håper jeg bare det blir noe å nipse på mens jeg tester igjen neste gang som du anbefalte, SMÅ mengder for å sjekke hva som passer..

Trening gjør mester

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat