Vis enkelt innlegg
Gammel 31-07-10, 22:41   #28
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg følger ingen av dem slavisk...prøver å gjøre min egen vri på dette ved å bruke matvaretabeller og regne meg frem til hvor mye av hva som trengs...

Det var det jeg trodde siden du har skrevet "egendefinert" som kostholdsfilosofi. Jeg bare reagerte at mange hadde svart som at du mente ketolyse. Ketogen diett er bare en samlebetegnelse på en diett hvor man er i ketose. Ketolyse er en av dem.

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg opplevde at da jeg fikk for lite fett ville ikke følelsene mine la seg vekke... selv ikke med en deilig ny kjæreste.... (knis) Men etter at jeg hadde fått i meg mer fett våknet jenta til liv igjen... Noen som føler seg kallet til å forklare hvorfor det fungerer slik?

Gjerne. Høykarbo betyr mye blodsukker som også betyr at kroppen må produsere mye insulin. Insulin er et anabolt hormon. Kroppen streber etter hormonell balanse, det vil si en balanse mellom anabole (oppbyggende) hormoner og katabole (nedbrytende) hormoner. Se på det som en vippe med anabole på den ene siden og katabole på den andre siden. Mye insulin betyr at det er mer anabole hormoner. Da må enten produksjonen av katabole hormoner økes, eller produksjonen av de andre anabole hormonene senkes. Kroppen velger den siste. Hva er de andre anabole hormonene? Veksthormon og kjønnshormon (testosteron og østrogen).

Det bør også nevnes at ikke alle kropper klarer å få denne hormonelle balansen, og man får sykdommer som f.eks. PCOS.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat