|
Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?
Du skriver "ketodiett"... Mener du ketolyse eller ketogen diett?
Som i mange andre sammenhenger så er jeg lite "jentete" i denne sammenhengen. Vi trenger minimalt med grønnsaker, men det er så lenge vi spiser innmat også. Lever er jo proppfull av nesten alle vitaminer og mineraler! F.eks. har 100g lever ca 45 ganger så mye a-vitamin som 100g gulrot! Og vi trenger i alle fall ikke fiber, det er bare bullshit. De så at det var sunnere å spise grovbrød enn loff, og siden karbohydratene i seg selv er helt uskyldige ( ) måtte det jo være noe annet. Grovbrød har fiber, og det har ikke loff. Aha, da måtte det være det som var sunt. 
Men uansett om vi ikke spiser innmat, så er det ikke mye grønnsaker vi trenger for å dekke dagsbehov av vitaminer og mineraler når vi spiser kjøtt.
Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.
Effektivt tilførsel av fiber i pilleform har jeg også til gode å finne.
Hvorfor skal du tilføre fiber? Vi klarer oss fint uten.
Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.
Hvorfor ikke, vil heller mitt spørsmål være? De færreste nyter noen fordeler av å gå under 15-20 kh om dagen, det er ikke noe poeng i å gjøre det.
Jeg kan spise vLCHF (egg og bacon, biff og bearnaise og sånt) uten å føle at jeg forsaker noe. Og jo, det er poeng i å gjøre det. Jo færre karbohydrater man spiser, jo fortere går man ned i vekt. Kroppen må produsere mer glukose og flere ketoner, og det krever energi. Med mindre man føler seg helt elendig og stresser da, fordi da kan kroppen bremse. Jeg skal prøve lever snart, og håper at det er spiselig.
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Når man ikke spiser karbser skjer det noe mildt sagt interessant i kroppen . Du vil antakelig begynne å lukte kloakk. Du vil bli slapp. Du vil kanskje svette og du vil føle deg overkjørt. I en uke eller så. Så får man mer energi enn noensinne. Dette er en finfin, og mye bedre, mye sunnere detox-kur enn det man får på helsekosten 
For noen vil også svaret i vektplåter ligge i å gjøre dette en stund.
Jeg har hatt perioder med tilnærmet null g kh, og jeg opplevde kun litt ketoselukt etter ca en måned inn i ketolysekuren og da spiste jeg ca 25-30g til dagen. Men denne overgangen du beskriver her høres bare ut som starten på ketose, ikke starten på 0C. Bortsett fra detox-effekten da.
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Nei, man skal ikke så lavt ned som mulig på ketolyse. Man skal ha 15g eller mer, og målt i grønnsaker er det faktisk ganske mye grønt!
Jeg går ikke ned i vekt om jeg ligger under 20g, da går kroppen min i sparemodus og jeg føler med elendig. Øker jeg til et snitt på rundt 30, går vekten ned og jeg har det flott!
Men karbohydratgrensen er svært individuell og kan nok ikke generaliseres sånn uten videre!
Sparemodus? Høres ut som du sliter med å få i deg fett...