Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig å ikke spise det du blir bydt når du er på besøk. MEN - du har nå bestemt deg for å endre kosthold til fordel for vektnedgang og bedre helse - og DET burde telle mer enn at man føler man er uhøflig Jeg har gjerne med selv om mulig - eller sjekker menyen på forhånd. Jeg sier også at jeg ikke kan spise spesielle ting - men at er det feks grønnsaker så klarer jeg meg uten pasta og potet. Dette regimet JEG har startet er "midlertidig" - når jeg har nådd vekten jeg har som mål - vet jeg at jeg KAN spise et lite kakestykke når jeg er borte uten at det vil utgjøre noe særlig i forhold til vektnedgangen. Synes du skal bestemme deg for at dette skal du nå kjøre så "riktig" som mulig til du har gått ned et visst antall kg - eller holdt på en viss tid. Da er det lettere som andre sier å ikke bli fanget av søtsuget og stopp i vektnedgang. Det er nemlig lett å skeie ut MER om man tar bare ett kakestykke - selv om dette selvfølgelig er individuelt. Skaldeman sier feks at man bør vente til man har gått ned ihvertfall halvparten av det man skal ned før man spiser "feil" - dette pga faren for at man overspiser feil når man først har fått smaken på karbo igjen... (tror det var Skaldeman - har lest for mange bøker tror jeg... ) De gangene det har skjært seg for meg tidligere - er når jeg har tenkt at jeg "unner" meg bare en liten bit... og WOPS! der røyk vi av vektnedgangsvogna igjen! Det er litt som å slutte å røyke - det er oftere lettere å "holde" seg jo flere som vet hva man holder på med...