|
Sv: Lavkarbo og utskeielser
Hva som kan ødelegge for vektnedgang er nok veldig individuelt. For mange vil det å tilføre karbohydrater også medføre et søtsug, noe som kan være slitsomt. Noe av den største fordelen med lavkarbo er å slippe søtsug og sult.
Jeg spiser ikke feil mat for å være høflig mot andre. I begynnelsen var jeg også litt stresset på dette. Trodde det skulle bli vanskelig å reise bort. Min erfaring nå etter snart 10 måneder med ketogen kost er at det slettes ikke er vanskelig.
Jeg forklarer min kostomlegging med helseårsaker, noe som jo stemmer for min del. Hvis det er vekt som er din årsak, handler jo også det om helse. Dersom du f.eks. forklarer at du føler deg dårlig når du spiser karbohydrater, vil jo ingen bli fornærmet ved at du ikke spiser disse produktene. Ingen ønsker jo at andre skal føle seg dårlig. Jeg blir ikke fornærmet hvis noen forteller meg at de f.eks. ikke kan spise noe med melk i fordi de får vondt i magen. Da får de min sympati og jeg vil jo veldig gjerne lage mat de kan spise.
Så tilbake til hva jeg gjør når jeg reiser bort på besøk. Jeg forskyner meg av kjøtt og grønnsaker (de som vokser over bakken), og kanskje litt saus. Det eneste som vil by på problemer er pizza og pasta. Jeg spør gjerne i forkant hva som skal serveres og er det f.eks. pizza sier jeg at jeg har med egen bunn, men at fyllet ikke er noe problem. Når det gjelder kaker så tilbyr jeg meg enten å ta med en kake som alle kan spise, eller så har jeg med litt sukkerfri mørk sjokolade for syns skyld (slik at de andre slipper å synes synd på meg).
Lykke til med omleggingen, tipper tiden vil gi deg svar på hva som passer for deg.

Blitt ketolikk
|