|
Sv: Pepsi max og sånn
Jeg vet en ting, og det er at hvis jeg hadde visst i 18-19 årsalderen hvordan Karbo/fett/proteiner påvirker kroppen, så hadde jeg mest sannsynlig ikke endt opp som overvektig...nesten 140 kilo veide jeg til slutt.
Hadde jeg fått føle på kroppen å spise meg mett og miste matsug/godtesug den gangen.....
Joda....alle er vi ansvarlige for det vi spiser, ingen kan si noe annet, men det er faktisk en ganske så umennesklig oppgave å skulle være flink når karbosuget setter inn for fullt. Mange av oss tror jeg har opplevd det som en umulig oppgave å stå imot til tider.
Alle har det ikke sånn, og jeg tror nok at det henger sammenmed graden av ev. insulinresisten og hva slags karbohydrater man spiser.
Men altså, hadde jeg visst den gang da jeg var ca 18 år, at det hadde vært bedre for meg å prøve å få vekk "hvalpefettet" (4-5 kilo) ved å spise mindre karbohdrater og mere fett, så tror jeg at jeg ville unngått å bli veldig stor, som jeg ble. Hadde jeg visst at fett ikke er farlig...
Og her mener jeg at Ernæringsrådet m.fl. virkelig har et ansvar for at folk blir overvektige, så det er ikke helt urimelig å legge noe av skylden til den kanten.
De har et ansvar fordi folk gjerne spiser som de sier er sunt når de skal slanke seg,for de er redde for å bli syke og døfor tidlig, derfor: magert, magert, magert...
|