|
Sv: Stevia fra norsk nettsted
Opprinnelig lagt inn av Echo, her.
Min erfaring med tollen er at portoen er med i regnestykket. Jeg bestilte akkurat noe fra England som var verdt 170 kroner og måtte tolle det inn for 180 kroner i tillegg fordi den totale summen med portoen kom såvidt over 200 nkr.
Jeg har bestilt Stevian nå og skrevet i merknadsfeltet at jeg ønsker at de oppgir varens verdi til under 200 nkr så får jeg se hva som skjer
Du må betale moms (25%) for varer med verdi over 200 kr, det er veldig få varer som skal fortolles. Posten tar også et gebyr som p.t. er kr. 108 for å kreve inn dette gebyret. Porto skal ikke regnes med i moms/tollbeløpet, men det spørs jo hva avsender har merket pakken med for det er det posten går utifra. Og som nevnt ovenfor, skal vekslingskursen være i henhold til det man finner på tollvesenet siden sider den dagen pakken ankommer.
Dersom du kan bevise at verdien på pakken din er under 200 kr er det bare å klage til posten de har gjort en feil. Man må virkelig passe på de. Har ikke tall på hvor mange ganger de har prøvd å kreve meg for moms for varer som har verdi under kr. 200, de har til og med prøvd å kreve inn toll på kr. 296 for en brukt håndveske som kosta £ 5.99 Det som skjedde her og som kan ha skjedd med deg også, var at pakken var ikke skikkelig merka med verdi og avsender og da antok posten at dette var noe som skulle fortolles og momses for + det der fryktelige gebyret de tar.
Så pass på ellers prøver de seg hver gang, men som sagt avsender kan ha feilmerket pakken og da er det du som får svi og må evt kunne vise kvitteringer med varebeskrivelse fra salgsøyeblikket. Sjekk også at de varene du bestiller faktisk ikke er tollpliktige på tollvesenet sine sider, men som sagt det meste skal bare betales moms for når det er over kr.200
Sist redigert av Lillemy71 : 25-07-10 kl 09:25.
|