|
Sv: Hvor lenge venta dere med å skeie ut?
Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.
Men det er vel ingen grunn for å gi opp, selv om man unner seg ei skje eller to med is..
NB; noen på lchf mener at for å gå ned i vekt må man tenke kalorier også. Andre gjør ikke det. Hvorfor er ikke? Da det er logisk å tenke kalorier.. selv om jeg ikke har gjort det.
Du kan jo lage din egen is av fløte, evt egg, litt søtning og evt noe bringebær (ca 3g kh per 100g). Jeg pleier bare å ta frosne bær, litt søtt (stevia) og fløte kjøre det med stavmixeren og vips så har jeg is. Da kan jeg spise med god samvittighet Det finnes mange gode oppskrifter her på forumet er bare å søke, så kan du nyte lavkarbois steden for kjøpeis som er proppa full av alt mulig greier, samt sukker.
Men for all del, gi ikke opp for det om du detter ut av det innimellom, det er dumt å gi opp bare for det man tar seg litt is/sjokkis eller kake av og til. Bare fortsett, men ja i prinsippet er det best å være streng mens man er i selve vektnedgangsfasen, så kan man heller skeie ut når man har kommet til ønsket vekt. Jeg hadde selv en slik periode der jeg skeia ut med litt kake og is og sånt, resultatet var at jeg ikke gikk ned i det hele tatt.
Når det gjelder telling av kalorier er det altså delte meninger om det. Noen mener at man ikke skal se på det i det hele tatt så lenge man får i seg rette forholdene av fett/protein/kh. Dette skal holde sultfølelsen i sjakk slik at man ikke spiser så mye, dvs at blodsukkeret ikke svinger og dermed spiser man ikke for mye. Personlig må jeg (og mange med meg) telle/kontrollere kaloriinntak, jeg kan ikke ligge over 2000kcal før jeg ikke går ned i vekt. Jeg kommer lett opp i 3-3500kcal til dagen dersom jeg skal spise slik som mange anbefaler og pøse på med fett. Men som sagt dette er individuelt og svært mange spiser egentlig ikke så mye pga av denne maten og ligger på 1500-1800 kcal til dagen uten å tenke for mye. Prinsippet i lavkarbo er jo å telle kh og å få i seg mer fett (70%).
|