|
Sv: Pepsi max og sånn
Sitat:
Å komme trekkende med konspirasjoner som grunn til at aspartam blir sett på med smale øyne blir litt drøyt synes jeg.
Ikke ene og alene grunnen, men èn av grunnene.
Sitat:
NRK hadde forøvrig også en dokumentar om aspartam for noen år siden. Du kan jo se den og si om du fortsatt mener at Pepsi Max er sunt.
Ja jeg så faktisk den, syntes det var utrolig merkelig gjort. Slike dokumentarer kan man lage om alt, at Nrk (hvis det var de som lagde den) valgte å lage en dokumentar om aspartam er snålt.
Sitat:
Det enkleste er vel å gjøre som jeg har gjort:
* Måle blodsukker etter inntak av pepsi max og se hva som skjer
Og hva skjedde?
Sitat:
Min konklusjon basert på min kropp var at
1) pepsi max påvirker blodsukkeret mitt ( jeg har ikke diabetes, men pcos)
Det er kjemisk umulig å få blodsukker stigning av å drikke pepsi max, det har aldri blitt dokumentert hos noen. Hvis du virkelig får det så hadde jeg sendt meg inn til undersøkelse for å få skrevet litt om på globale ernærings-fakta
Sitat:
2) pepsi max gjør meg oppblåst ( jeg får bolle-mage av det)
Det skal jeg ikke si noe mot, kan jo være noe med kullsyren å gjøre, jeg vet ikke.
Sitat:
3) Når jeg drikker pepsi max står vekten stille eller går oppover, når jeg ikke drikker pepsi max går jeg ned i vekt. Jeg gikk f.eks ned flere kilo bare ved å slutte. Pepsi max var det eneste jeg kuttet ut, ellers spiste jeg som før. Og jeg hadde stått på et platå lenge.
Det kan være en form for placebo effekt e.l. Det er ikke kjemiske årsaker til det. Hvis man får bi-effekter av å drikke lett-brus søtet med aspartam så er man enten ekstremt unik eller så er det psyken som spiller et puss (noe den ofte gjør).
Selv har jeg drukket pepsi max i store mengder tidligere, etter at jeg ble student har jeg sluttet litt med det pga. økonomien. Jeg merker absolutt ingen forskjell om jeg drikker store mengder pepsi max den ene uken og ikke den andre.
|