Vis enkelt innlegg
Gammel 20-07-10, 11:42   #25
EmilyB
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Hvor får dere dette fra? Pepsi max er sukret med aspartam og det har overhodet ingenting med insulinnivå, oppsamling av vann eller vektreduksjon å gjøre. Når aspartam havner i magesekken spaltes det til asparaginsyre, fenylalanin og metanol, ingen av disse har noen som helst påvirkning på kroppen i det hele tatt i de små mengdene du får igjennom lettbrus. Fenylalanin er til og med en av de 8 essensielle aminysyrene som man MÅ ha, så hvis man skal kalle pepsi max noe så kan det vel så gjerne være bitte-bitte-lite-grann sunt.

De har blitt frarådet før fordi man trodde det kunne framkalle kreft og fordi man gjerne har en fordomsfull holdning til syntetiske stoffer. Aspartam er noen av de stoffene som det har blitt forsket mest på og konklusjonen er entydige, ingen negative helseeffekter. Stoffet er nå mer eller mindre totalt renvasket, også av Mattilsynet. Drikk og vær glad!

Hvis du googler finnes det flere undersøkelser som konkluderer nettopp med de tingene du har sitert over.

Sitat:

Aspartam er noen av de stoffene som det har blitt forsket mest på og konklusjonen er entydige, ingen negative helseeffekter.

Jeg aner ikke hvor du tar det der fra.
Les dette under og så kan vi se om du vil være like bastant. Jeg har lest nok undersøkelser/forskning som konkluderer med det motsatte av det du nettopp har skrevet:

http://www.scientificamerican.com/ar...ed-weight-gain
Rogers PJ, et al. Separating the actions of sweetness and calories: effects of saccharin and carbohydrates on hunger and food intake in human subjects. Physiol Behav 1989;45:1093–1099

Lavin JH, et al. The Effect of Sucrose- and Aspartame-Sweetened Drinks on Energy Intake, Hunger and Food Choice of Female, Moderately Restrained Eaters International Journal of Obesity. 1997;21:37-42

Tordoff MG, et al. Oral stimulation with aspartame increases hunger. Physiol Behav 1990;47:555–559

Swithers SE, et al. A Role for Sweet Taste: Calorie Predictive Relations in Energy Regulation by Rats. Behavioral Neuroscience 2008;122(1

EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat