Vis enkelt innlegg
Gammel 16-07-10, 18:22   #179
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tror du på engler?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Jeg skjønner hvor du vil. Ikke generaliser mennesker etc. Problemet er at det er riktig men samtidig er ikke verden i dens menneskelige virkelighet bare en "himmel full av stjerner", den er også vond, hard, urettferdig, farlig nettopp fordi ideologier, religioner og "profeter" gjennom så mange tusen år igjen og igjen har ledet til at barn. kvinner, menn dør og dør og dør og dør.

Gå tilbake til 50-60-70 tallet og les hva alle de store intellektene skrev om kristendommen i avisene. De MOSTE religionen uten blygsel og kjeppjaget den til den knapt er å finne igjen sin gamle form i små dalfører på sørlandet. Prøver en offentlig prest idag å snakke mot homofili (dvs. vær tro mot bibeltekst) kan han regne med å bli latterliggjort og må gå fra sin stilling.

Ikke slik med andre religioner og trosretninger. Da skal man være høflig og respektfull (ekko fra hva gamle prester mente?) og helst ikke motsi eller sette spørsmålstegn ved hvordan en ellers rasjonell person gjerne med høy utdannelse som utmerket godt vet hva logikk er og ikke er, kan stå og forsvare sin overtro ved å bruke samme logikk-argumentasjon eller når det feiler svare med det generiske "det er mer mellom himmel og jord"..?!

Og det er ikke snakk om å være mindre begavede, men at samme krav til rasjonalisme man bruker for å holde seg til Norges lover, eller et barns sykdom eller å ikke hoppe fra et fly uten fallskjerm, ikke har noen verdi når det kommer til å tro på ting som er uten repeterende målbar eksistens?!

Galileo var nettopp som meg og Plastbox, han pekte på målingene og matematikken og postulerte at jorden gikk rundt solen og ikke omvendt. Han gikk ikke til Paven og sa, "jeg føler på meg i mitt indre at alle planetene egentlig har sjeler, og jeg vil kalle jorden for GAIA..!" nei han skrev en tørr bok som beviste at jorden og de andre planetene gikk i bane rundt sola.

Fra Wikipedia:

Mvh
BiSm

Jeg pugget en gang i verden to bibelsteder fordi jeg tenkte at de ikke var helt i tråd med det man som regel tenker om bibelen. Det ene er:
"La de sørmodige få vin å drikke så de ikke kommer sin møye i hu". Drikk deg snydens med andre ord!

Det andre er: "Det er bedre at øse sin sæd i en skjøges buk enn at spille den på marken". Altså, ikke sitt hjemme å dra i snoppen, finn deg heller ei du kan ha ei hyggestund sammens med...

Huske ikke nå hvor noen av dem stod, men har hatt mange gode diskusjoner!