|
Sv: Tommel opp for Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.
Har en i familien som er veganer. For det første er det vanskelig å holde seg til grønnsaker ene og alene. Så sprekkene kommer med jevne mellomrom. Men når hun spiser vegant blir formen betrktelig bedre enn med høykarbo og masse godis. Det skal også sies at hun spiser en masse kosttilskudd og andre ting for å dekke behovet for de forskjellige mineraler etc.
Faktisk omtrent en handlebag full. Det koster en formue.
Er hun en såkalt "etisk veganer"? Altså, en som ikke spiser kjøtt fordi det er uetisk å drepe dyr. I så fall lurer jeg litt på hvorfor hun ikke spiser egg fra frittgående høns, økologisk honning, meieriprodukter fra frittgående kyr, osv. Har alltid plaget meg litt dette veganerkonseptet.. Å være vegetarianer og spise animalske produkter som kan produseres uten å skade eller plage dyrene er da ikke uetisk hvor enn mye du legger i dyrenes velferd?
Om noe er kjøp og konsumering av økologiske produkter et stort pluss for dyrene da den eneste stemmeseddlen næringsindustrien bryr seg om er den i lommeboka. Hadde alle kjøpt egg fra frittgående høns, ja, så hadde alle egg-leggende høns kjapt blitt frittgående.
Se forresten linken jeg postet over (og under ) for omtale om og Amazon-link til en bok alle veganere/vegetarianere bør lese:
http://www.proteinpower.com/drmike/l...getarian-myth/
|