Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-10, 23:16   #151
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Tror du på engler?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ah, i såfall har du nettop løst en av verdens grunnleggende filosofiske spørsmål! Hørte senest her om dagen et par av norges mest kjente filosofer snakke om dette på radio, og konkludere med at det var en av de tingene som ikke kunne bevises.

Hva så? Ingenting kan bevises 100%, men det kan bevises hinsides enhver tvil. Kan dine ville teorier om det overnaturlige det? Nei. Ergo velger jeg det livssynet som har mest backup. Filosofene argumenterer forresten stort sett ikke om hvorvidt vi eksisterer, men om hvordan og hvordan det kan bevises. Man kan argumentere og filosofere til man blir blå i ansiktet, men noen gud vil man aldri kunne bevise. Faktisk vil man aldri kunne komme noen grunn til å velge å tro på et vesen som ikke er nødvendig for vår virkelighet og ikke kan bevises eller engang forsvares med logikk eller filosofi.

Mye av poenget mitt kan oppsummeret med sitatet fra TheoreticalBullshit på youtube:

Sitat:

"Even if the absence of evidence for any given god, were not evidence of its absence, it would still be evidence that the belief in said god is unreasonable."

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat