Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-10, 22:38   #45
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy, her.

Ja, merket meg at uttalelsen kun gjaldt veganer.
Siden jeg ikke er veganer, har jeg begrenset kunnskap til deres næringsregnskap. Et kjapt søk gir meg likevel denne kunnskapen:

Kilde: Norsk vegetarforening

Mitt hovedargument for at legens påstand ikke kan medføre riktighet, er vel rett og slett at jeg vet mange lever i beste velgående med veganerkost, også hele livet.

Dessuten: Dersom vegankost er så skadelig som legen påstår, tror jeg vi ville hatt store overskrifter om det - både generelt og om konkrete eksempler på veganere med store helseproblemer. (For å komme kritikerne i forkjøpet: Jada, det finnes sikkert slike artikler, men det gjør det sikkert om lavkarbo også.)
La meg sammenligne det med vår kunnskap om røyk. Alle vet det er skadelig å røyke. At det er skadelig betyr imidlertid ikke at ingen gjør det, men i hvert fall ville alle/de fleste hatt kunnskap om det.

Når det er sagt, var jeg egentlig ikke ute etter å starte en stor vegandebatt her på lavkarbo.no. Jeg ble bare så utrolig opprørt da jeg leste det.

Å bruke en veganer-side som kilde for hvorfor vegan-livsstilen er sunn er like fornuftig som å bruke en kristenfundamentalistisk side for å bevise at den religionen har rett.

De nevner ingenting i kildehenvisningen din om hvilke aminosyrer disse produktene inneholder, ei heller om biotilgjengeligheten (om det heter det på norsk, "bio availability" på engelsk) på disse. For et veldig rent, enkelt eksempel: Proteinpulver. Mange proteinpulver inneholder de samme makronæringsstoffene, men de gode har mye høyere biotilgjengelighet og gir kroppen en mye bedre kilde for byggestoffer.

En analogi (eller similie eller hva det nå blir): Du har to sekker murstein, den ene representerer bønner og nøtter, den andre animalske produkter. Begge sekkene har like mye murstein, men i den første er halvparten irregulære, feilproduserte, knuste osv. Dermed får du langt mindre brukbart byggemateriale ut av denne sekken enn fra "kjøtt/egg/meieri"-sekken.

For uttalelser fra en lege som har laaaangt mer erfaring med kost, overvekt, næringssammensetning, osv. sjekk http://www.proteinpower.com/drmike/l...getarian-myth/. Disse to legene ser daglig folk som er syke, feilernærte og overvektige enda de jo spiser verdens sunneste kosthold; vegetarisme. Sjekk også historien til Dr. Sofie Hexenberg og Skaldeman, som begge ble sykere og sykere over mange år med forsøk på å få helsen på rett kjøl med veganer-/vegetarianer-kost.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat