Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-10, 22:29   #44
Coopteddy
Juniormedlem

Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 45
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Vel, har du noe bevis på at det ikke er skadelig? Ca. halvparten av de 22 aminosyrene vi har i omløp er såkalte essensielle aminosyrer. Disse man få fra kosten, og gjett hva? De eneste kildene i verden for de fleste av disse er animalske. Ja, du kan få en del av det fra soya og bønner, men da er det snakk om innhold og biologisk tilgjengelighet så lavt at du må spise flere kilo bønner om dagen for å ha noe håp om å gi kroppen det den skal ha. Det samme gjelder essensielle fettsyrer. Du kan lese all veganer-propagandaen du vil, men det er ikke til å komme unna at grønnsaker og frukt stort sett inneholder 0 proteiner og sunne fettsyrer.

Merk: Dr. Hexenberg sa "veganer-kost" ikke "vegetarianer-kost". Som vegetarianer (eller lactoovo-vegetarianer som doktoren sa) spiser man egg og meieriprodukter og kan få i seg det man trenger om man er påpasselig.

Synes det er helt på sin plass å advare mot veganer-kost. Det er like skadelig for kroppen som å gå på en Noka-kur lengre enn man skal (en bekjent av meg fikk betydelig skade på indre organer pga. feilernæring etter å ha gått på Noka-kuren 2-3 ganger lengre enn anbefalt).

Ja, merket meg at uttalelsen kun gjaldt veganer.
Siden jeg ikke er veganer, har jeg begrenset kunnskap til deres næringsregnskap. Et kjapt søk gir meg likevel denne kunnskapen:

Sitat:

Et vegansk kosthold dekker også de essensielle aminosyrene: Enten fullstendig i enkeltprodukter eller som en kombinasjon av flere kilder.

Kilde: Norsk vegetarforening

Mitt hovedargument for at legens påstand ikke kan medføre riktighet, er vel rett og slett at jeg vet mange lever i beste velgående med veganerkost, også hele livet.

Dessuten: Dersom vegankost er så skadelig som legen påstår, tror jeg vi ville hatt store overskrifter om det - både generelt og om konkrete eksempler på veganere med store helseproblemer. (For å komme kritikerne i forkjøpet: Jada, det finnes sikkert slike artikler, men det gjør det sikkert om lavkarbo også.)
La meg sammenligne det med vår kunnskap om røyk. Alle vet det er skadelig å røyke. Det betyr ikke at ingen røyker, men kunnskapen er i hvert fall godt kjent.

Når det er sagt, var jeg egentlig ikke ute etter å starte en stor vegandebatt her på lavkarbo.no. Jeg ble bare så utrolig opprørt da jeg leste det.

Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat