|
Sv: Tror du på engler?
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Som jeg sa, ingen troende kan gi et svar på spørsmålet. Svarene er bare vissvass og tullball som ikke har noen relevans i det heletatt.
Jeg forstår hva du forsøker å gjøre og du tror kanskje du var fryktelig lur som antyder at det kan være noe feil med meg som ikke opplever det du gjør. Den skulle du dog tenkt litt gjennom før du postet, for logikken bryter fullstendig sammen ved mer enn noen få sekunders ettertanke.
1. Menneskers opplevelse av verden er (med unntak av noen få, syke individer) identisk. Virkelighetens mange variabler og konstanter kan også måles, testes og observeres på så mange måter at det er hevet hinsides enhver tvil at det vi alle har til felles - det jeg baserer mitt livssyn på - er korrekt.
2. I tillegg til dette kommer trosbasere vesner som ikke er nødvendige for å forklare noe som helst i virkeligheten (den vi alle deler) vi lever i. Denne delen av din "virkelighet" er 100% subjektiv, og varierer villt mellom deg og alle andre som tror på noe "overnaturlig" (i mangel på et bedre samlebegrep).
Mennesker kan bevise at virkeligheten vi deler er slik den er, og det er nok til å forklare alt virkeligheten inneholder. Argumentet ditt feiler derfor total. Du er den som påstår det finnes noe ekstra utover den virkeligheten vi kan bevise at vi lever i, så bevisbyrden ligger på deg.
Igjen: Hvorfor er Guds stemme i hodet på en troende réell mens stemmen(e) et utall drapsmenn sier de hører i hodet sitt er en mental sykdom?
Og like vanskelig: Hvorfor er troende mennesker så arrogante at de alle som en sier at akkurat de og deres tro er korrekt mens milliarder av andre mennesker - som er akkurat like overbevist om at de har rett - tar feil (og i følge de store verdensreligionene vil pines uendelig for evig tid)?
Beklager veldig at jeg ikke kan hjelpe deg med å finne svarene dine - vi tenker så forskjellig at det er ikke mulig å fortsette denne debatten med meg, i alle fall.
|