Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-10, 14:04   #138
Sivensvans
Seniormedlem

Sivensvans sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Tror du på engler?

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Håper dere faktisk har selvinnsikt og objektivitet nok til å se at når noen spør dere om religionen/troen deres, så er det for det meste ikke ondt ment. Jeg for min del forstår ikke hvorfor noen velger å tro på noe som ikke er nødvendig, og er interessert i å forstå grunnen.

kanalen til TheoreticalBullshit kan du se videoer der en meget oppegående fyr argumenterer på filosofisk og logisk grunnlag. Det jeg bet meg mest merke til i videoene hans var:

Enten aksepterer man logikk, eller så får man for svingende akseptere at man ignorerer naturens og logikkens lover der det passer en selv (denial, som det kalles). Jeg vil veldig gjerne forstå hva som får et menneske som hele dagen benytter seg av kunnskap og teknologi laget av mennesker basert på forskning gjort av mennesker til å plutselig fornærme all denne logikken og matematikken og si "Jeg tror på ting det overhodet ikke på noen måte finnes bevis på, og som logisk sett kan tilbakevises av enhver oppegående person."

Det er da ikke ufint å utvise nysgjerrighet selv om jeg spør om ting som er ubehagelige fremfor å sitte her å være enig i alt. Dere ber jo om en åpen diskusjon og utveksling av idéer.

Jeg tror ikke du kommer til å forstå hvorfor dette er viktig for noen mennesker før du er i nærheten av å åpne deg litt for området. Det er i alle fall veldig logisk, spør du meg.
Når du skriver ting som "Jeg tror på ting det overhodet ikke på noen måte finnes bevis på og som logisk sett kan tilbakevises av envher oppegående person" sier det noe om deg som person, rett og slett. Og, da forstår jeg hvor fjernt dette er for deg - og, det er helt ok det.
Men, med den holdningen blir det vanskelig å skulle overbevise deg ettersom dette kanskje ikke går an å bevises, det er kanskje ikke logisk for deg - men, for meg og mange andre er det nettopp det, helt logisk og helt naturlig.

Dette går jo mer på det indre plan - et dypere plan. Det er snakk om vanvittig sterke følelser - som er helt annerledes enn alle andre følelser jeg noen gang har følt. Det er en visshet, en trygghet som omfavner meg i alle mulige situasjoner, og som gjør meg sterk. Jeg har bevis i massevis for meg selv - og, det er litt sånn det her funker. Det er personlig - og, det jeg opplever behøver ikke bety noe som helst for andre.

Jeg har fortalt litt om hva jeg har opplevd - men, det var som sagt bare starten. Jeg kan be om hjelp til omtrent alt - og, hjelpen kommer så og si alltid umiddelbart, gjerne på forunderlige vis. Livet mitt er i alle fall blitt rikere og morsommere etter at jeg fikk denne kontakten - livet gir mening, rett og slett. Det er en stor sammenheng jeg plutselig forstår.

Det finnes like mange svar på spørsmålet ditt som det finnes troende mennesker vil jeg tro - vi er forskjellige med forskjellige livshistorier. Det som ikke funker for deg kan tydeligvis funke for andre

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Berit Nordstrand Svar med sitat