|
Sv: Tommel opp for Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av Coopteddy, her.
Jeg syntes Hexeberg virket fornuftig nok helt til hun i nettmøtet svarte at vegankost er direkte skadelig og utilstrekkelig som kost for mennesker.
Det går jo ikke direkte på lavkarbo (slik jeg oppfatter henne mener hun det generelt, ikke bare i kombi med lavkarbo), men det går på troverdigheten løs for min del.
For øvrig takk til Nerthus for å laste opp sidene fra papiravisen. :-)
Vel, har du noe bevis på at det ikke er skadelig? Ca. halvparten av de 22 aminosyrene vi har i omløp er såkalte essensielle aminosyrer. Disse må man få fra kosten, og gjett hva? De eneste kildene i verden for de fleste av disse er animalske. Ja, du kan få en del av det fra soya og bønner, men da er det snakk om innhold og biologisk tilgjengelighet så lavt at du må spise flere kilo bønner om dagen for å ha noe håp om å gi kroppen det den skal ha. Det samme gjelder essensielle fettsyrer. Du kan lese all veganer-propagandaen du vil, men det er ikke til å komme unna at grønnsaker og frukt stort sett inneholder 0 proteiner og sunne fettsyrer.
Merk: Dr. Hexenberg sa "veganer-kost" ikke "vegetarianer-kost". Som vegetarianer (eller lactoovo-vegetarianer som doktoren sa) spiser man egg og meieriprodukter og kan få i seg det man trenger om man er påpasselig.
Synes det er helt på sin plass å advare mot veganer-kost. Det er like skadelig for kroppen som å gå på en Noka-kur lengre enn man skal (en bekjent av meg fikk betydelig skade på indre organer pga. feilernæring etter å ha gått på Noka-kuren 2-3 ganger lengre enn anbefalt).
|