|
Sv: Tror du på engler?
Håper dere faktisk har selvinnsikt og objektivitet nok til å se at når noen spør dere om religionen/troen deres, så er det for det meste ikke ondt ment. Jeg for min del forstår ikke hvorfor noen velger å tro på noe som ikke er nødvendig, og er interessert i å forstå grunnen.
På kanalen til TheoreticalBullshit kan du se videoer der en meget oppegående fyr argumenterer på filosofisk og logisk grunnlag. Det jeg bet meg mest merke til i videoene hans var:
Sitat:
"Even if the absence of evidence for any given god, were not evidence of its absence, it would still be evidence that the belief in said god is unreasonable."
Enten aksepterer man logikk, eller så får man for svingende akseptere at man ignorerer naturens og logikkens lover der det passer en selv (denial, som det kalles). Jeg vil veldig gjerne forstå hva som får et menneske som hele dagen benytter seg av kunnskap og teknologi laget av mennesker basert på forskning gjort av mennesker til å plutselig fornærme all denne logikken og matematikken og si "Jeg tror på ting det overhodet ikke på noen måte finnes bevis på, og som logisk sett kan tilbakevises av enhver oppegående person."
Det er da ikke ufint å utvise nysgjerrighet selv om jeg spør om ting som er ubehagelige fremfor å sitte her å være enig i alt. Dere ber jo om en åpen diskusjon og utveksling av idéer.
|