|
Sv: Sjokolade igjen...for ordens skyld..
Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.
Jeg har nå vært på sjokoladejakt i dag og i går. Har lest og lest, og kom fram til at de 4 forskjellige jeg har liggende foran meg på bordet var de beste(les:minst karbo).
Men, da jeg ikke enda er helt trygg på at jeg "regner" rett, så må jeg bare dobbelsjekke med de som vet bedre!!
1. "Mjølk choklad" fra Cloetta
- der står det karbo:53gram, hvorav sukkerarter:12 gram, og sukkeralkoholer:40 gram
Betyr det at jeg skal trekke fra 40 gram?? eller skal de 12 og fra? Slik jeg tror det betyr, så er det totalt 13 gram karbo pr 100 gram..stemmer det??
Sukkeralkoholer kan trekkes fra, ja!
2. "85% Kakao" Fra Rapunzel (kjøpt på helsekost)
-der står det karbo:20gram, hvorav sukker(står bare sukker)15 gram..Regner med at da er det de totale 20 grammene jeg skal telle?
Ikke noe å trekke fra her, nei!
3. "Belgian Chocolate extra Dark 72 % Cacao" fra Cavalier.
- carbs:27,5 grams of which polyols(??):22 grams, sugars: 1,4 grams
Her vet jeg ikke hvordan det skal regnes...
Polyoler er det samme som sukkeralkoholer og kan trekkes fra!
4. Premium 86% cocoa fra Freia.
der står det bare karbo:19 gram, så den kan vel ikke misforstås?? hehe
19gram er 19gram!
Huff...blir så forvirra av alt det her...
Grunnen til at jeg kjøper så mye sjokolade nå, er at jeg skal reise bort i 2 mnd, og driver å hjelper mine foreldre med innkjøp av denne typen (til baking, snacks osv)for hele den perioden... Kort forklart. Bare tenkte jeg måtte si det, så ikke dere tror jeg skal leve kun på sjokolade fremover
Bare husk at uansett hvem som skal bruke sjokkisen til hva, så kan sukkeralkoholer forårsake store problemer med magesmerter og hyppige turer til rommet med ♥ på døren!
|