Vis enkelt innlegg
Gammel 12-07-10, 16:58   #21
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

du kan ikke tilfeldigvis forklare hvordan dette stekes i ovn? høres veldig interessant ut!

Heisann Idarull.

Hvis du ikke har brødbakemaskin ville jeg valgt en eltekrok for å elte deigen.

Jeg bruker "rapid cycle" på bakemaskinen som gir ca. 7 min. elting. så en periode på ca. 10 min. hvor den hviler litt og utvikler glutenen bl.a., så elting igjen en god stund, før heving.

Jeg ville vel rullet den ut så den passet i en brødform (1,5 liters) lagt tøyhåndkle over og hevet den minimum 1 time i lunken ovn (ca. kroppstemp.) men gjerne flere timer eller til dagen etter hvis du har tid. Enklest å lage lunken ovn er å slå på laveste temp. i ovnen, deretter slå den av og lufte 30 sek. før man setter brødformen inni.

Når det er klart for steking fjerner du tøyhåndklet, lar formen stå i ovnen og setter opp temp. til steking i ca. 30-60 min. ved rundt 200 grader eller til den er fin og brun i fargen (man må teste det ut siden det er forskjell på ovner).

Min beste oppskrift til nå som gir saftig brød (se bildet);
------
Vann 230 gr (lunkent 1 min. i micro)
3 ss olje
1 stort egg
Glutenmel 90 gr.
Jyttemel Teff/Hvetemel 105 gr.
Kruskakli 25 gr.
Linfrø knust 45 gr.
Sesam, Solsikkefrø eller Mandelmel kvernet 30 gr.
Tørrgjær (1/2 pose)
1 toppet ss Sukrin
1 ss sukker (spises opp av gjæren)
1 ts salt
1 ts vanilje-essens (kan sløyfes)
1 toppet ts bakepulver
------
Plasser i rekkefølge vann, olje, egg, glutenmel, hvetemel/jytte, kruskakli, linfrømel, sesam/solsikke/mandel, gjær, sukrin, sukker, salt vanilje, og bakepulver i brødbakemaskin eller eltebolle. For bakemaskin bruk "rapid" programmet (1,4 t. på min maskin).

Uten bakemaskin elt med eltekrok på laveste hastighet 7 min. så 5-10 min. hvile, så litt lengre elting til deigen er rundt og holdbar. Rull ut til den passer i brødform, hev min. 1 time og deretter i ovn ca. 30-60 min. 200 grader eller til den er fint brun.

Jeg har faktisk ikke prøvd i ovn, men det jeg skrev er ca. det jeg ville prøvd. Så post gjerne resultat her hvis du prøver da

Mvh
BiSm

Vedlagte bilder
Filtype: jpg BRDHY_~1.JPG (90,1 KB, 11 visninger)

Sist redigert av Biggie Small : 12-07-10 kl 21:52.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat