Vis enkelt innlegg
Gammel 12-07-10, 10:49   #101
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Tror du på engler?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Vennene mine og jeg snakker aldri om religion, fordi det er en privatsak. De har forlengst godtatt at jeg er for fornuftig til å tro på en gud, og jeg har godtatt at de trenger å tro på en gud for å komme seg gjennom livet.

Redd den der ikke blir så godt mottatt blandt mange i denne tråden gitt, men er desverre såre enig. Den eneste grunnen jeg ser for religion og tro i denne opplysningens tidsalder er å bruke det som en airback, fordi man er for redd eller egosentrisk til å takle at man ikke er noe mer "verdifull" enn alle andre dyr og at man bare blir borte den dagen man dør. Vel, det og diverse mentale sykdommer som manifesterer seg på en sånn måte at jeg godt kan skjønne folk tror (evt. håper for harde livet) at det er stemmen til Gud de hører.

Sitat:

Nå var dette egentlig ikke en tråd om religion, fordi man kan tro på engler uten å tro på en gud, men de hører som regel sammen.

Veeeel.. Kan man også tro at Jesus er frelseren og alt det der men selektivt ikke tro på Gud? Det er mange som har lånt begrepet "Engel" men orginalt kommer det jo fra religion. Synes det er bra feigt å kalle de overnaturlige vesnene man skal selge for "engler" bare for å få mer mainstream aksept fra majoritetsreligionen her til lands.

Sitat:

Jeg er veldig enig i det meste plastbox sier. Selvmotsigelser fra ende til annen. Jeg har spurt flere om hvordan menneskeheten ble til. Gud skapte Adam og Eva. Adam og Eva fikk sønner og døtre. Hvordan gikk livet videre? Fikk de barn med hverandre? Var det innavl fra begynnelsen av?

- "Gud gjorde slik at det gikk an." Tilgi meg, men jeg ruller med øynene. Det svaret er så utrolig naivt.
- "Gud skapte en hel by etterpå." Dette svarte min religionslærer på ungdomsskolen...
- "Det er bare en historie. Det er ikke meningen at du skal tolke den bokstavelig." Den mest fornuftige av dem, men da må man jo stille spørsmålstegn med mye annet i boka og kanskje til og med hele boka?

1. mosebok 3,20: "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever."
Altså er "Gud skapte en hel by etterpå" utelukket med mindre alle dem var menn.

Bibelen er så full av selvmotsigelser at den ikke er en god fantasybok engang. Skal du lese god, sammenhengende fantasy uten selvmotsigelser og med håp om både en "skaper", en kilde til ren ondskap du kan skylde på når du gjør noe galt, og et liv etter døden, les J.R.R. Tolkien (The Hobbit, LotR, Silmarillion) eller Robert Jordan (The Wheel of Time). Det er god fantasy, og det er absolutt ingen grunn til at Bibelen skal være mer troverdig enn WoT eller LotR.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat