|
Sv: Tror du på engler?
Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.
En religion i seg selv er aldri ond eller noen av de tingene du skriver. Det er faktisk interessant at det innenfor f.eks Islam ikke finnes kvinnefiendtlige holdninger i utgangspunktet. Derimot passer karakteristikkene du kommer med på enkelte mennesker som hevder de taler på vegne av religionen(e) og som tolker religionen. En religion i seg selv er som sagt ikke ond. Skal man trekke linjer og konkludere så bastant som jeg opplever at du gjør kan man egentlig hevde at J.D Salinger sin bok Catcher in the Rye er en grusom og ondskapsfull bok som burde sensureres og brennes siden den førte til at John Lennon ble drept.
Selvfølgelig er det menneskene som tror på religionen som er/kan være de onde og maktsyke. En tekst er ingenting om ingen bryr seg om den. Religioner er roten til veldig mye vondt her i verden, og jeg ser ikke på islam som noe verre eller bedre enn andre verdensreligioner.
Når det er sagt, så synes jeg at alle skal få mene det de vil, så lenge de lar meg også mene og tro det jeg vil. Sensur er ingen løsning. Bare fordi jeg mener at noe er negativt, så kan jeg ikke -- og vil jeg absolutt ikke !! -- sensurere det bort.
Jeg ser på bibelen og koranen som historiebøker, og at mye kan forklares på den måten at folk ikke visste hvordan de skulle forklare hendelser, og derfor fant på forklaringer. M.a.o. det jeg skrev litt tidligere -- brukte sin fantasi. (bevisst eller ubevisst).