Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-10, 21:59   #22
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Appelsinjus skulle vel være en av de aller siste tingene jeg ga mitt barn. Sammen med margarin og dansk salami (bare fordi den er skikkelig ekkel, ikke for noe annet).

Jeg skjønner ikke hvordan man kan rettferdiggjøre å gi barna sine dritmat med å si at de trenger ett variert kosthold ettersom jeg selv aldri har spist så variert som uten karber. Ikke skjønner jeg helt det der med at barn "trenger alle næringsgrupper", ettersom det vi trenger er protein, fett og vitaminer/mineraler. Det er da vitterligere mye mer vitaminer i grønnsaker enn i potet, brød, pasta og ris.

Banan inneholder i følge en matvareliste 19 gram karber pr. 100 gram. 5 av disse grammene er stivelse, resten er sukkerarter. Den inneholder stakkarslige 1 gram proteiner og 0,3 gram fett.

Ytterligere verdier;1,5 kostfiber, 2 mg vitamin A, 0,2 alfa- TE vitamin E, 0,03 mg Vitamin B1, 0,07 mg B2, 0,4 mg B6, 6 mg kalsium, 0,3 mg jern. Det var vel egentlig ikke såååå mye vitaminer på en banan på 2-300 gram?

En banan veier gjerne litt. Det vil si at mengden stivelse i en banan kan være opptil 15-20 gram pr banan om finner en stor en. Det er faktisk litt mye det. Kombiner gjerne dette med brød, potet, 5 om dagen, melk og brunost. Altså det "sunne, varierte norske kostholdet" Det blir veldig mye stivelse det!

Til sammenligning inneholder brokkoli 0 gram stivelse. Det meste kjøtt 0 gram stivelse. Det meste fisk 0 gram stivelse. Bær 0 gram stivelse. Smør 0 gram stivelse.

Når om noensinne er stivelse bra for oss? Og hva er egentlig galt med å gi barna ren, frisk og naturlig mat?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat