Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-10, 00:26   #90
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Kan noen hjelpe en som vil opp i vekt med lavkarbo?

Vel, legg ballen død for alt du vil, det hindrer ikke meg i å svare. At du har snakket med noen få personer og hørt deres anekdoter er rørende, men irrelevant. Når jeg leser om en diagnose eller lidelse leser jeg fakta, fordi jeg vet at "Anekdote" ikke er enkelformen av "Data", som det ofte sies i mer vitenskapelige diskusjoner når en legmann skal utfordre fagfolk med sine "Jeg kjenner en som..."-historier.

Dersom noen du kjenner har lidd av anorexia er dette selvfølgelig utrolig trist og jeg håper personen fikk all hjelpen han/hun trengte og er frisk i dag! Alikevel tror jeg det er en forenkling på grensen til det latterlige og fornærmende (ovenfor de lidende) å si "Jommen, jeg trodde det var lurt å ikke spise noe, ta lakserende midler og veie avføringen og svetten min, jeg skjønte ikke at det var skadelig. Alt jeg ville var å se ut som Victoria Beckham!".

Anorexia nervosa er faktisk en psykisk lidelse, altså ikke noe hvem som helst bare plutselig kan pådra seg over noe så enkelt som å ønske å være sunn. Utdrag fra Wikipedia:

Sitat:

Anorexia nervosa is an eating disorder characterized by refusal to maintain a healthy body weight, and an obsessive fear of gaining weight due to a distorted self image which may be maintained by various cognitive biases that alter how the affected individual evaluates and thinks about their body, food and eating. AN is a serious mental illness with a high incidence of comorbidity and also the highest mortality rate of any psychiatric disorder.

(uthev. min)

Skal du forsatt komme og påstå at alle som har et sterkt ønske om å se bra ut gjør det pga. Hollywood, og antagelig ender opp med spiseforstyrrelser...?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat