|
Sv: Kan noen hjelpe en som vil opp i vekt med lavkarbo?
Vel, megarexi er absolutt ikke noe nytt. Det er et begrep kroppsbyggere og styrkeløftere i mange år har - med litt lett tone - kastet rundt. Alle som noengang har lagt igjen blod, svette og tårer på gymmets vektavdeling vet veldig godt at man aldri ser resultater selv. Blir dog fullstendig fjernt å sammenligne dette med anorexia som ubehandlet vil føre til sikker død mens megarexi i aller værste fall fører til at man konkurrerer i Mr. Olympia.
Ortoreksi var en meget interessant diagnose, men er igjen ikke noe som vil påvirke vanlige folk. Hadde du lest siden du linket til hadde du sett meget fort at dette er en type manifestering av obsessive compulsive disorder, på samme måte som når folk vasker hendene hundre ganger om dagen eller desinfiserer omgivelsene sine nesten konstant. De tar noe som i utgangspunktet ikke er så dumt i det heletatt og drar det, pga. en nervøs lidelse, så langt at det blir dødelig.
Verken megarexi eller ortoreksi er i seg selv farlige, såfremt de ikke blandes med ren og skjær dumhet. Jeg (og de rundt meg) vil vel si jeg "lider" av borderline-ortoreksi men så elsker jeg også å tilegne meg kunnskap, så maten jeg er så opptatt av å spise består ikke av ting som raw-dietten eller diverse juice-dietter. Jeg vet at det jeg spiser er bra, samt hvorfor det er bra og hvordan det fungerer og påvirker forskjellige biologiske mekanismer i kroppen min.
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Forøvrig er de fleste som får spiseforstyrrelser friske, oppegående og ressusterke ungdommer (og voksne). Som finner ut at de kan pusje seg litt lenger, nå det målet litt raskere, løpe en runde ekstra. Ta litt pulver eller piller....
Nei, nå må du virkelig rulle inn.. Det blir jo som å si at de fleste som lider av alvorlige depressjoner ol. er ressursterke, friske mennesker! Spisevegringer (der graden er så alvorlig at det krever inngripen) er faktisk en gruppe psykologiske sykdommer, og det er vel ikke akkurat slik at psykologiske plager oftest faller på de som står sterkest og har minst vekt å bære her i samfunnet?
|