|
Sv: Kan noen hjelpe en som vil opp i vekt med lavkarbo?
Haha, vel.. Nå snakket jeg om den fysiske tiltrekningen. Den som gjør at du kan ta en hunkrabbe med rogn og gni mot en stein, og sitte og le av alle hannkrabbene som forsøker desperat å parre med steinen. :P
Heldigvis er vi litt mer "raffinerte" enn som så, så hvorvidt du liker kort eller langt hår har nok ingen biologisk forklaring.
Vitenskap er dog morsomt. For eksempel ble en rekke menn i et double-blind eksperiment bedt om å sitte alene i et rom og rangere tilfeldige bilder av kvinner. Noen av mennene fikk (uten at de visste det) plassert et ørlite plastbeger med *host* kvinnelige safter *kremt* tatt fra en kvinne under eggløsning et eller annet sted i rommet. Resultatet? De samme kvinnene ble rangert mye høyere når disse få, små dråpene med "parringssaft" (i mangel av noe bedre ord) var til stede!
Det samme gjelder forøvrig kvinner, som alltid påstår at de er så mye mer intellektuelle når det gjelder utvelgelse enn oss primitive menn. En gruppe kvinner ble bedt om å rangere bilder av menn. Noen av kvinnene fikk en t-skjorte fra en nytrent, barsk, hårete hormonbombe av en mann hengt i rommet, andre fikk det samme men fra en kvinne eller en mann med mye lavere testosteron-nivåer (husker ikke akkurat hvilken det var). Resultatet? Kvinnene som delte rom med den testosteron-dynkede skjorten rangerte bildene av de samme mennene mye høyere enn kontrollgruppen.
I forsøket med kvinner var det også en krystallklar sammenheng mellom bruk av hormonell prevansjon og reaksjon på skjorten. Jeg husker ikke de nøyaktige tallene men jeg mener bestemt at de som tok visse typer prevansjon ikke reagerte stort på testosteronet i det heletatt (eller utviste en liten omvendt reaksjon) mens de som ikke brukte noe som helst viste et voldsomt utslag i forhold til hvilken skjorte som hang der. ^^
|