Vis enkelt innlegg
Gammel 07-07-10, 12:50   #14
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Kan noen hjelpe en som vil opp i vekt med Lavkarbo ..?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Er ikke helt sikker på det... Det er som regel karbohydratene som er årsaken til undervektighet også. Har du lest Lutz' "Bedre uten brød"? Han skriver litt om undervektige der - om hva slags kosthold en av pasientene hans hadde før og etter lavkarbo.

Forresten... jeg har liggende noe fra et foredrag av Dag Viljen Poleszynski.

Dette er tatt fra Lutz sin bok:

Nei, har ikke lest bedre uten brød enda, men har lest endel av Skaldeman og Annika Dahlqvist, og de mener jo det samme de, at lavkarbokosthold er vektregulerende, og at mye karbo kan gi sykdommer, undervekt, overvekt osv... Det er derfor jeg er så veldig skeptisk vektøkning med mye karbo.

Det stemmer nok at man går lettere opp med mye karbo, og derfor blir det naturlig at de som vil legge på seg fort og mye velger å spise mye karb. Men om det er den sunneste metoden på lang sikt...??? Karbo regulerer jo ikke, men øker vekten. Derfor høres det ut for meg som om man bør bruke karbo kun som en "kur" for å øke vekten til ønsket mål er nådd...

Bodybildere har jo ofte et stort inntak av karbo for energi og vektøkning, og er vel experter på det med raske/trege karbohydrater, hvor mye, når de skal inntas osv.. Men der handler det jo egentlig ikke om å ha en normalvekt for å si det sånn

Mye karbo i kosten krever nok mye trening/aktivitet hvis det ikke skal lagres som fett eller påvirke helsen på andre måter..

Det hadde vært fint om du kunne poste det foredraget fra Poleszynski

herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat