|
Sv: Noen må kontrollere energiinntaket, telle kalorier ...
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Jada jeg har lest alt dette, wikipedia skal også leses med en klype salt og når det gjelder medlemmene i The National Association of Science Writers (NASW) så er det et absolutt fåtall som faktisk har forskerutdanning. Det er journalister som skriver om vitenskap og forskning og som klapper hverandre på skuldrene og gir hverandre priser. Er den prestisjetung - i hvertfall ikke utenfor statene.
Når det gjelder forhåndsdømming bør du kanskje sjekke dine egne svar og tenke litt på hva du skriver. Jeg har langt fra forhåndsdømt deg, legger bare merke til at du siterer denne boken, regardless. Jeg har heller ikke forhåndsdømt Gary Taubs (oida feil igjen - ble du irriter nå ) og sier slett ikke at jeg er uenig i det han fremstiller.
Når det gjelder min doktorgrad (ikke forskergrad) så har jeg som Tabues en bakgrunn i fysikk, holder på med grunnforskning innen fysikk og holder slett ikke på innen medisin eller ernæring, det her jeg heller aldri påstått. Men på grunnlag av jeg har en forskerutdanning og jobber som forsker vet jeg hvor mye feil og feil fremstilling som forekommer både innen vitenskaplig forskning og innen populærvitenskaplig forskning og fremstilling. Jeg stiller meg også kritisk til hvilke evner denne Taubes, med sin bakgrunn, har for å lese vitenskaplige publikasjoner av en medisinsk karakter. Det er utrolig vanskelig å tolke slik litteratur innen sitt eget fagfelt om man ikke skal bevege seg over i andre sine fagfelt. Jeg har tilgang til databaser med vitenskaplig litteratur og jeg har prøvd å lese flere artikler innen f.eks. bruk av Stevia og C-vitamin. Det er ikke enkelt å tolke uten en relevant fagbakgrunn.
MEN UANSETT hva han (som jeg alltid skriver feil navn på) skriver i sin bok og konkluderer med, så er det fortsatt mange av oss så må telle kalorier. Jeg (og mange med meg) kan ikke spise så mange kalorier jeg vil uansett hvor riktig jeg spiser. Jeg må kontrollere kaloriene skal jeg ned i vekt og jeg har ikke levd på sultekur før, er en grunn til at jeg er feit - for mye mat og ja, helt feil mat.
Så nok en gang jeg dømmer ikke hverken den ene eller den andre, tolker du det sånn så er jo det synd. Men jeg mener fortsatt at for noen av oss må det kaloritelling til for å få ned vekta. Jeg kan ikke slutte med det bare for en journalist sier at kaloritelling er feil, da blir jeg feit igjen.
Takk for oppklarende svar Det er interessant å se slik personlig argumentasjon fra en forsker. Jeg tror ikke jeg kan få deg til å lese noe du ikke vil lese, men utgangspunktet i mine tilsvar var min far som forsker alltid fant det viktig for sin forståelse av et tema å studere bøker som sa noe "annet" eller nytt om forskning av noenlunde kvalitet. Samme forskningsmiljø var det jeg tok poenget fra med å alltid respektere formelle detaljer som navn etc. uansett om man er enig eller uenig, men det er mulig det blir som høflighet for eldre før i tiden som forsvant engang utpå 80-tallet.
Hvis du noengang leser Gary Taubes vil jeg være takknemlig for en PM om du har noe faglig rundt temaet som du vil poengtere, jeg er meget lærevillig 
Og for trådens skyld, jeg er enig i at endel antageligvis får bedre kontroll hvis de også passer på f.eks. total mengde kalorier, det jeg interesserer meg for er å finne ut hva variasjonene er, hvor selvstendig fettlaget vårt som "organ" egentlig er, hvor mye insulin reagerer på mental påvirkning (søtheten i søtstoffer etc.), om de mange anekdotiske eksemplene på lavkarbo kosthold er en indikasjon på noe vi ikke kjenner enda, om det finnes en metabolsk fordel ved redusert mengde karbohydrater i kosten, hvorfor dagens og gårdagens kostråd ikke ser ut til å hjelpe for fedmeepidemier etc.
Takk for samtalen så langt.
Mvh
BiSm
|