Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-10, 12:25   #31
droc
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
droc er ny på veien

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Når jeg er 35 og sier at jeg bruker 200 som makspuls for å beregne treningsintensitet sier det seg vel selv at jeg ikke har brukt 220-alder.

Jeg synes du skal lese det jeg skrev igjen. Tips: Det er ikke til stadighet, jeg får økt yteevne når det først skjer, jeg har ikke påvist hjertefeil.

Det er mulig at jeg har en makspuls på 220. I så fall har jeg aldri greid å komme over 88% med karbohydrater, selv i tøffe langintervaller. Det høres litt rart ut...

Når det gjelder nøyaktighet i pulsmålingen er det mulig at det som skjer er at jeg får et økt antall ekstraslag, altså at dette er en form for arytmi. Men da er det merkelig at pulsen holder seg jevnt meget høyt over et par minutter, man ville kanskje ventet at en evt arytmi ville vist seg som noen høye topper på pulsgrafen.

Det er ellers ikke noe mål i seg selv å senke arbeidspulsen. Det er et mål at samme kraftproduksjon skal kunne foregå på lavere intensitet, men hovedmålet er økt kraftproduksjon (over tid, altså økt maksimal arbeidskapasitet) uavhengig av puls. At jeg på lavkarbo kan ligge lenge på en puls som med karbokost hadde gitt høy produksjon av melkesyre og dermed lav yteevne er interessant - redusert melkesyreproduksjon gir meg mulighet til å la hjertet pumpe mer blod rundt, noe som gir musklene mer oksygen og dermed større kapasitet. DET er etter min mening en interessant effekt.

Makspuls er i seg selv kun et redskap for å planlegge og gjennomføre trening. Alles hjerter kan slå fortere enn makspuls, det blir bare ofte veldig ineffektivt og skjer derfor stort sett av "feil" årsaker (hjerteflimmer etc). Det interessante er at vi er flere som opplever at vi kan yte med ekstremt høy puls etter å ha byttet kosthold. At dette ikke passer inn i modellen kan bety at vi er ekstremtilfeller eller at modellen er mangelfull/feil.

Sist redigert av droc : 04-07-10 kl 12:31.
droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat