|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Vi er mange her inne som føler at vi ble overvektige som voksene nettopp forde det ble satt fokus på vekten vår som barn. Sjøl var jeg ikke tjukk i det hele tatt. Det ser jeg på bilder fra jeg var 10-12 år. Men iforhold til min radmagre kusine var jeg jo rund.
Og jeg følte meg tjukk forde jeg var rund som liten...OG forde helsesøster mente jeg godt kunne veie tre-fire kilo mindre...skulle ønske de ville holde opp med å veie unger.!!
Av det jeg leser ovenfor høres jo ikke du heller ut til å ha et vektproblem av betydning. Så kansje trengs en holdningsendring her?
Nå er ikke det mitt problem. Heller ikke hvordan du velger å behandle datter'n din. Men....for stort fokus på overvekt hos barn virker etter min erfaring bare mot sin hensikt og skaper ofte spiseforstyrrete unger med lavt selvbilde.
Har man et reelt problem med et svært overvektig barn(ikke bare litt valpefett) tror jeg eneste løsningen er å legge om livstilen/kostholdet til hele familien..uten å kalle det for noe i det hele tatt.
Øke aktiviteten og ikke fokusere på vekt.
Det beste du kan gjøre for henne er å bygge opp selvtillitten hennes på at hun er flott og bra akkurat som hun er ...og fortelle henne at mennesker kommer i alle strørrelser og fassonger. Ikke strebe etter et tynt ideal som for veldig mange er helt uoppnåelig.
En sunn, frisk og lykkelig unge må da være bedre enn en syltynn?
|