|
Sv: Sjokolade 70% +
Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.
Jeg syns den sjokoladen smaker pyton jeg De jeg har prøvd da, det blir liksom en sterk bitter/ikke god smak som skjærer igjennom.
Hvilke har du prøvd? Jeg tar gjerne i mot oppskrifter, hvis du vil da 
Jeg har brukt den oppskriften som anbefales i forhold til 1 del kakaosmør til 2 deler kakaomasse. Jeg har prøvd smakstilsettinger som vaniljepulver, lakrispulver, eterisk peppermynteolje, ingefær, kanel og saltflak. Kan gjerne ha i bittelitt Stevia eller andre søtningsmidler man liker for å søte sjokoladen litt.
Jeg pleier å helle sjokoladeblandingen tynt i f.eks. en isboks, og så sette den i fryseren/kjøleskapet, og så kan man da knekke den opp i mindre biter ved servering (eller smaking.. ) . Jeg har også noen sjokoladeformer som jeg har kjøpt på okosjokolade.no, og de fungerer utmerket.
Personlig synes jeg det er en fordel å lage små eller tynne sjokoladebiter, for dette er ikke en sånn type som man hiver innpå større mengder av siden den er så mektig.
Hvis man vil ha litt tyggemotstand, kan man bruke nibs (knuste kakaobønner) eller hakkede nøtter. Det er bare å bruke fantasien, og prøve seg frem. 
Min favoritt er den med peppermynteolje. ..og den med kanel.. og den med saltflak... og den med ingefær og lakrispulver.. 
|