Vis enkelt innlegg
Gammel 24-06-10, 22:30   #330
Fru X
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Fru X er på en erverdig vei
Question

Sv: Tråd for junistartere

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Ser at du fortsatt ikke har fått noe svar, så her kommer noe tips i alle fall.
Når det gjelder mat så er det alt av reint kjøtt, fisk/skalldyr og fugl. Minner på at noen bacontyper inneholder sukker, en del kjøttpålegg kan være tilsatt stivelse og/eller sukker.
Når det gjelder grønnsaker så kan du spise alt som vokser over jorda bortsett fra mais, så kan man spise noe løk/hvitløk. Alt av friske og tørkede urter, ferdigkjøpte kryddermix inneholder veldig ofte sukker, finnes en del kryddermix oppskrifter her på forumet.
Gjentar meg selv: Husk alltid å lese varedeklarasjonen.
Mange på ketolyse har en tommelfinger regel om å unngå matvarer/ingredienser som inneholder mer enn 5 kh pr 100 g vare.
Godteri erstatninger kan være: litt nøtter da fortrinnsvis paranøtter, pekan, mandler som er de som har minst kh, men pass på det kan fort bli mye kh – hvem kan vel stoppe etter en neve nøtter. Av bær kan man spise begrensede mengder av bringebær, blåbær og jordbær, også her pass på at det ikke blir for mye.
Meieriprodukter, bl.a.: smør, fløte, seter rømme, cottage cheese, crème fraîche, tyrisk yoghurt.
Bare husk at dagens kh kvote skal i hovedsak komme fra grønnsaker og noe i fra meieriprodukter.
Dersom du har problemer med alt fettet så anbefales det å starte med lite fett for deretter å øke på.
Mulig at du ikke får den kick-starten mange får i og med at du har spist lite kh i forkant.
Har lagt inn denne linken tidligere i tråden, men nå i ny revidert utgave,
Til alle nykommere på lavkarbo…

Tusen takk for svar! Det er til god hjelp.
Noen tilleggsspørsmål:
1) Hvordan beregner du hvor mye kh du får i deg gjennom grønnsaker?
2) Hvor mye fett og protein bør man spise i løpet av dagen?
3) Vet du om noen pastiller/tyggegummier som jeg kan spise? Har veldig vond smak i munnen og dårlig ånde hele tiden...
4) Xylitol - er det ett kunstig søtningsstoff som er akseptabelt?

Håper noen har anledning til å svare...

Fru X er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat