|
Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?
Pfft, 3100 kalorier på en dag er da ingenting. Har laget et par bacon-cheese-rolls med 3 pakker bacon og ca. 200g gulost. Disse inneholder drøye 2340kcal per stykk og varer til et stykk måltid og kanskje et mellommåltid.
Har også flere ganger stekt bacon og kylling i smør, helt over en boks fløte og en 8-10 generøse skiver gulost som glatt kommer på ca 2800kcal for omtrent 2 matskåler.
Edit: og ja, jeg har gått ned ca. 12-13kg (for sommerformen, ikke fordi jeg har så mye å ta av) selv om jeg spiste minst 3000kcal om dagen i snitt og har en stillesittende jobb. Jeg trener styrke 4 dager i uka og har først startet med kardio i det siste for å tvinge av kroppen et siste par kilo.
Poenget? Kroppen kan ikke lagre fett uten insulin. Derimot går mengden glukagon i blodet opp når mengden insulin synker, og glukagon er et fettmobiliserende hormon. At du ikke går ned i vekt kan godt tenkes å være fordi du spiser så mye fett (og energi) at kroppen ikke har behov for å frigi ketoner fra fettcellene da fett man spiser også ender som ketoner i blodet.
Kan vel også kanskje tenkes at du ikke har verdens beste insulinfølsomhet, som vil føre til at du har mer insulin i blodet enn andre kanskje har, selv gitt samme mengden karbohydrater. Høyere insulin-nivå medfører større sjanse for at fettcellene får nok energi tilført til å balansere energien de kvitter seg med, og insulin blokkerer også effekten av glukagon (hormonet som er vitalt for fettvektnedgang).
Hva med "intermittent fasting"? Er ingen guru på området men å ikke spise på noen timer mobiliserer glukagon-produksjon for å forhindre at blodsukkeret skal bli lavt (fordi glukagon får leveren til å frigi opplagret sukker) på samme måte som når man sover. I tillegg sies det at periodisk fasting øker produksjonen av endel andre stoffer som er meget fordelaktige både for helse og fettforbrenning, som bla. HGH (Human Growth Hormone), IGF-1 (Insulin-like Growth Factor), testosteron, mm.
Eller kanskje du bare, som meg, har en gigantisk magesekk grunnet en voldsom forkjærlighet for mat og den deilige følelsen av å være god og (stapp)mett. ^^
Sist redigert av plastbox : 22-06-10 kl 17:02.
|