|
Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?
Er litt på hugget i dag for jeg har min egen gå-sakte-aksjon her på jobben for å straffe sjefen som har en mental alder på ca 14 1/2 år - prøv å få diskutere frem fornuftige løsninger med noe sånt da Så nå bruker jeg tiden på lavkarbo, samt søke nye jobber. Svarer på mail og tlf innimellom - når det ikke forstyrrer jobbsøking og surfing
Jeg har hatt vektstagnasjon siden påske og har nå prøvd å forske litt på hva som kan være årsaken. Har prøvd å kutte ut matvarer og legge til matvarer uten hell så langt. SÅ jeg vet alt om partystoppere osv, er ikke det jeg er ute etter.
Har lest både her på forumet og andre plasser at på lavkarbo trengr du ikke å tenke på antall kalorier så lenge du holder deg innen retningslinjene for fett, protein og karber. Men samtidig ser jeg at enkelte teller kalorier og driver med porsjons- og fettkontroll for å lykkes. I tillegg ser jeg at det de har funnet i studier av lavkarbodietter at selv om man spiser mer fett enn høykarbo så koker det ned til at kaloriinntaket er lavt (lavere enn forbrent).
Ser også at folk her inne klarer seg med 1200-1800 kcal daglig. Så tenkte jeg på at jeg spiser jo ganske mye for jeg er konstant sulten (jadda jeg er i ketose). Tok derfor å la inn alt jeg spiste i går på diett.no og på matvareguiden.no, og for et resultat . Ikke rart jeg ikke går ned i vekt var det første som slo meg. Noen vil nok si at det er utrolig mye mat (uten at jeg skal gå i detalj her), men jeg prøver å følge prinsippene med å spise når jeg er sulten til jeg er passe mett og det krever en del (går nok oftere sulten enn å spise hele tiden tror jeg). Hender vel at jeg overspiser jeg også og går for lenge uten mat, spiser når jeg ikke er sulten osv., men prøver å passe meg. Spiste muligens mer enn vanlig i går for jeg ble så ekstremt sulten etter soling og trening.
Her er resultatet (Det var noen matvarer jeg ikke fant men beregnet sånn ca og det er det jeg har lagt til og skrevet inn i parantes):
kcal: 3170,96 (3296,96) 
fett: 280.6g (287,8g) (63,5%)
protein: 133,9g (143,2g) (31,6%)
karbohydrater: 19,61g (22,21g) (4,9%)
Kh kommer hovedsaklig fra grønnsaker og litt bær. Ser jeg ligger litt lavt i fett og litt høyt i proteiner enn det mange her inne anbefaler. Skal vel ha ca 1 g protein per kg kroppsvekt (81g). Torkild skriver ikke noe om disse forholdene i boka (tror jeg ) og senest i dag hadde han et innlegg (finner det ikke igjen akkurat nå selvfølgelig) om at de fleste trenger ikke å kontrolere i detalj hva de spiser, men man kan sjekke dersom vekttap uteblir. Får ikke i meg mer kh enn jeg skal ha iallfall.
Jeg fikk iallfall sjokk da jeg så kalorimengden og lurer på hvordan folk klarer deg med det halve. Kan noen komme med fornuftige innspill her? Skal jeg bare lukka øya for antall kalorier og bare la det stå til så lenge jeg er mett? Jeg mener at energiinntaket må jo bli høyt når man spiser såpass med fett?
Sist redigert av Lillemy71 : 22-06-10 kl 14:02.
|