Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-10, 18:24   #222
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

For nokre år sidan, i samtale med ein tidlegare behandlar, spurde han meg om eg ikkje "hadde tenkt på operasjon for min fedme". Eg vart altfor satt ut der og da til å gå djupare inn i det. Trur faktisk ikkje eg klarte å prate i det heile tatt meir den timen. Men nei, det hadde eg aldri vurdert. Og gjer det framleis ikkje.

Eg blir dog noko nedslått av statistikken som presenterast her. Må eg belage meg på at mitt vektreduksjonsprosjekt er dømt til å mislykkast, og at operasjon ein gong i framtida er det einaste som kan halde meg på beina med ei sunn vekt? At 90% er dømt til å gå opp i vekt over tid utan operasjon?

Det er jo forskremmande deprimerande og ein tanke nesten ikkje til å leve med

Neineinei, jeg var litt redd for at noen kom til å tenke sånn. Jeg dikter ikke opp tallene, de er reelle, men jeg sier heller ikke at en operasjon er eneste måte å holde vekten nede på for alle. 5-10 % høres ut som et lite tall, men i virkeligheten er det ganske mange når du tenker på hvor mange det faktisk berører. Og de som er "regnet inn" i denne statistikken har jo ikke alle sammen gått på lavkarbo, det er sikkert veldig få, jeg tror kanskje man har enda større sjanse for å klare seg med generell lavkarbo enn å være en av "socker-äterna", som Skaldeman kaller dem.

MEN om man nå skulle trenge en operasjon til syvende og sist, så er det faktisk ikke verdens undergang, slik det kan virke i den siste setningen din. Tvert imot. Det er viktig å få frem, selv om det selvsagt er en siste løsning.