Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-10, 11:46   #219
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Jo, jeg skjønner jo at den er mindre elastisk enn hos oss andre. men faktum er jo at en del vektopererte ikke blir "tynn", eller først går ned i vekt, så opp igjen. Er da de her inne som har vært vektoperert for flere år siden og idag har meget høy BMI.
Aleris feks skriver jo om dette på sin hjemmeside også.
http://www.overvekt.net/index.php?id=1040
"Over 90% av de opererte vil etter 1-2 år gå ned minst 80% av sin overvekt (vekten over BMI 25)" (min utheving)
Står også at det er operasjon kombinert med livsstilendring. (og den siste biten har kanskje ikke den bekjente til miss mia fått med seg?)

ps. kan ikke noe om dette, bare leser her og der. Og sikkert forskjell på de ulike metodene for vektop.
Bare spennende tema å lære om.

Ja det er stoor forskjell på operasjoner. GBP har de beste utsiktene, mens feks. Sleeve eller Banding har de laveste forutsetningene for å holde vekten nede, spesielt Banding. Det er Banding ei her inne har tatt (for 20 år siden), hun er like stor igjen i dag, tror jeg. Men det er noe helt annet enn GBP altså.
Klart man kan legge på seg igjen etter en GBP også, man kan feks. drikke seg halvt ihjel på svært kaloririke drikker eller spise ting som tar liten plass i magen (is og sånt), og man kan småspise hele dagene. Men over det store og det hele så holder de fleste GBP-ere vekten livet ut. Tror tallet er på rundt 90-95 % mens det er motsatt for ikke-opererte (med ungangspunkt i sykelig fedme, selvsagt. Og målet for alle er ikke å bli tynne, men å ikke lenger være sykelig, farlig overvektige og få leve et normalt liv.