|
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info
Miss Mia: jeg er enig i det du skriver der altså, dette er viktige problemstillinger som er svært aktuelle og som selvsagt bidrar til at både vektopererte og ikke-opererte ikke klarer å slanke seg eller holde vekten. Jeg har skrevet om det samme her inne mange ganger, da jeg synes det er frustrerende når folk kun sier det handler om viljestyrke, at man må ta seg sammen og slanke seg.
Men det er da "tvang" kommer inn i bildet. En vektoperert har særdeles reduserte sjanser for å legge på seg igjen i forhold til en ikke-operert, nemlig fordi en GBP har livsvarig effekt. Tarm-effekten avtar jo etter noen år, men ikke helt (ellers hadde vi ikke trengt å ta vitaminer og mineraler resten av livet, om opptaket normaliserte seg helt, men det må vi nettopp fordi vi ALLTID har redusert opptak), men magesekken vil alltid ha samme størrelse livet ut, kanskje med ørsmå marginer.
Dessuten er vi flere tidligere overspiserer her inne som er operert og har fått et bedre liv når det gjelder maten/tvangen. Både jeg og Albertine har slitt veldig med overspising (hun har skrevet åpent om det her inne derfor tar jeg sjansen på at det er greit å nevne det), men har det mye bedre etter operasjonen nettopp fordi SELVBILDET vårt er 1000 ganger bedre nå som slanke, og det fysiske er så bra i forhold til før. Tidligere spiste jeg/vi for mye fordi vi ikke likte oss selv, pga. at vi slet både fysisk og psykisk. Nå gjør vi ikke det lenger, vi spiser kanskje litt mye/feil til tider fordi vi er glade i mat, men det er ikke tvang over det lenger, ikke slik som før. Så på en måte BLIR man faktisk ofte "operert i hodet" nettopp fordi en vektnedgang er så utrolig bra for psyken. Men jeg vet jo at det ikke gjelder alle. Sånt må man tenke over før man blir operert. Hvis man ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd (og holde seg der, det er her det største problemet ligger), er det da bedre å forbli sykelig overvektig resten av (et forkortet og kanskje sykdomsfylt) livet, eller å ta en slik operasjon som i de aller fleste tilfeller redder livet og gir livskvalitet? For min del var valget enkelt, men man skal jo tenke over hva man gjør.