Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-10, 10:07   #27
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 54
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Legen sa: slutt med ketolysediett ...

Opprinnelig lagt inn av Fjellgeit, her.

Hei!
Eg jobbar som fastlege - og ettersom eg er på lavkarbo.no laurdag morgon kl 08:20, reknar eg med at de forstår at eg er meir enn litt interessert i alternative kostråd til dei statlege anbefalingane.

[...]

Veldig interessant å lese det du skriver, altså fra fra fastlegens side av bordet.

Det jeg mener, det er at det som regel ikke er den vanlige fastlegen som er "problemet", men forskningen bak rådene og anbefalingene legen er forpliktet å følge.
Også hvordan forskning blir tolket, og av hvem kan være et problem.

En lite eksempel på dette er poteten.
Alle skal spise potet sies det, friske og sjuke, for potet er sunt, også for en diabetiker.
Men nå senest, etter møtet på Stortinget ang de nye kostrådene, så skrives det på Diabetes.no:

Sitat:

- Poteten har fått lite omtale i kostrådene?
- Her mangler vi forskning. Vi bør få mer forskning på poteter og helse, sier Bjerkan.

Og da lurer jeg på....hvis forskning på potet og helse mangler, hva bunner da de tidligere rådene om å spise potet i?
Og hva annet i de gamle/nye kostrådene kunne trenge mere forskning?
Kan det være sånn at mange av dagens offentlige kostråd mangler skikkelig forskning og dokumentasjon?

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat