Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-10, 15:17   #1
Licota
Seniormedlem

Licota sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Forskjell på medisterdeig og medisterfarse, Centra

Gaaaah! Jeg river meg i håret! Jeg var på Centra i dag og spurte etter medisterfarse, men fikk henvisning til kjøttdeig av svin???! Dette var liksom det samme? Jeg blir så frustrert, at jeg sender en tilbakemelding til Centra-kjeden.

Her er hva jeg skrev.

"
Hei! Jeg var på Centra Colosseum i dag og spurte etter medisterdeig, da jeg bare fant medisterfarse i disken. Ferskvaresjef sier til meg at det ikke finnes medisterdeig, det er nemlig det samme som svinekjøttdeig. Jeg ble litt perpleks, og måtte hjem for å undersøke om dette stemmer.

Det gjør det ikke. Følgende informasjon fant jeg på matprat.no:

Medisterdeig:
Medisterdeig er fremstilt av svinekjøtt, eventuelt tilsatt storfekjøtt og fett av storfe eller svin. Medisterdeig pleier å inneholde ca 25 % fett. Den er selvskreven til medisterkaker, men også egnet til kjøttpudding, benløse fugler og kjøttboller.

Svinekjøttdeigen jeg ble henvist til inneholdt 9% fett, som overhodet ikke er det samme.

Medisterfarse:
Medisterfarse er spedd medisterdeig, laget av svinekjøtt eventuelt tilsatt storfekjøtt og fett fra storfe eller svin.
Farsens og medisterkakenes fettinnhold ligger normalt på ca 20%. Medisterfarse brukes til medisterkaker.

Medisterfarse er tilsatt potetmel, noe som er uheldig for en som reagerer sterkt på karbohydrater. Jeg skulle virkelig ønske at deres ansvarlige for ferskvare er klar over denne forskjellen, og at dere har medisterdeig i sortimentet deres.

Kilde: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=10843
Hilsen (...)"
Jeg skammer meg på vegne av ferskvaresjef.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat