|
Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?
Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.
Akkurat dette synes også jeg er meget interessant! Og jeg håper noen smarte vitenskapsfolk kan forske og finne ut mer om dette. I mellomtiden får vi fortsette våre egne eksperiment som bekrefter at her er det noe å hente 
Leste en gang at trekkhunder, type siberian huskys (heter de det?), har en makspuls på 350. De er jo carnivorer, og sikkert i ketose. Uten å sammenligne menneskelig og K9 fysiologi ut over det 
Ultraløpere trener vel en del på lavere nivåer for å gjøre kroppen i stand til å hente ut fett som energi. Men samtidig er det jo slik at de kjører i seg mengder med karbo under slike ultraløp. Lurer på hvordan ultraløpere hadde fungert på ketose? En hypotese er at de ville hatt fordel av å trene i ketose, for da blir kroppen bedre til å hente ut fett ved høyere intensiteter, men at de under konkurranser også burde satse på å ha karbo tilgjengelig for å hente ut det lille ekstra. Hvor mye det ekstra lille er, er vel også noe som bør forskes på. Og kanskje er det motsatt, at ekstra karbo hadde påvirket fettforbrenningen såpass i negativ retning at den lille gevinsten man kunne fått av karbo, raskt ville forsvunnet i tapt effekt av fettforbrenningen...
Ny bok er anskaffet, "the paleodiet for athletes". Håper den kan svare på noen av disse spørsmålene 
Det finnes flere ultraløpere som både trener og løper i ketose, og som faktisk reagerer negativt på å innta karbo under løpet, fordi det reduserer fettforbrenningen så til de grader. Hjertet suger til seg ketoner under løp, og ved kutt i fett, blir det kutt i ketoner, som igjen gir hjertet dårligere energi, ergo : Ikke bra.
Jonas Colting er jo en triathlon som trener på en slags moderat LCHF. Han forbruker enorme mengder kcal, og spiser mye fett, og mye langsomme karbohydrater. Men under konkuranser går det nedpå kjeks, sjokolade, ahlgrens biler, cola, red bull, boller osv osv. Helt forferdelig. Enda påstår han at han har ekstremt bra fettforbrenning. Jeg har kranglet med ham og påstått at han ikke vet hva det vil si, noe som gjorde at han tente på alle pluggene og kalte meg en LCHF taliban 
Jeg har prøvd å løpe i ketose og nær ketose, på langsommme karbohydrater og vanlig anbefalt kosthold. Best uten tvil: Ketose. På grunn av effektiviteten til hjertet. Foreløpig max på 230, men jeg tror nok den skal kunne heves iallefall til 250, det er bare å "keep trying" 
|